1_3_Dynamika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
U 1.3.-2.
F
3, F1, F2
U 1.3.-3. 1) pořadí je a), d), c), b), 2) pořadí je stejné
U 1.3.-4. 10 m.s
-1, 2,4 kN . Pro výpočet brzdné síly podle zákona síly potřebujeme znát
zpoždění pohybu
a. Vrátíme se proto ke kinematice. Napíšeme si vztah pro uraženou dráhu
automobilem do zastavení
t
v
t
a
s
o
+
−
=
2
2
1
a vztah pro konečnou rychlost (je nulová)
o
v
t
a
v
+
−
=
. Řešením obou rovnic dostaneme vztah pro dráhu
t
v
s
o
2
1
=
. Čas známe,
uraženou dráhu také, takže můžeme po dosazení vypočítat hledanou počáteční rychlost.
Z rovnice pro konečnou rychlost
o
v
t
a
+
−
=
0
po dosazení vypočítané počáteční rychlosti
vypočítáme zpoždění pohybu (2 m.s
-2). Při známé hmotnosti auta dosazením do zákona síly
vypočítáme brzdící sílu.
U 1.3.-5.
7,5 kN, 125 m. Vycházíme ze stejných rovnic jako v předešlé úloze. Jenom je
třeba si dát pozor na převod rychlosti do jednotky soustavy SI.
U 1.3.-6 4t + 3 (N,s). Nejdříve určíme rovnici zrychlení jako časovou derivaci rovnice pro
rychlost a pak vynásobíme hmotností.
U 1.3.-7 t
2 – 0,5t
U 1.3.-8 14 m/s Určíme rovnici pro rychlost v závislosti na čase a pak určíme rychlost
v čase 4 s.
U 1.3. -9 statická odporová síla smykového tření je podstatně větší než odporová síla
valivého odporu
U 1.3.-10 0,17. Mezný součinitel smykového tření odpovídá třecí síle, která je právě tak
velká jako je setrvačná síla působící na bednu při brzdění auta. Stanovte si proto ze změny
rychlosti ∆