3. Aplikované trestní právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Ustanovení § 48 ZSVM má zajistit, aby vazba skutečně trvala jen nezbytně nutnou dobu – OČTŘ jsou proto povinny v každém stádiu trestního stíhání zkoumat, zdali důvody vazby ještě trvají nebo zda se změnily – jsou povinny také zkoumat, zda nelze další trvání vazby mladistvého nahradit jiným opatřením.
Příkaz k zatčení
slouží k zajištění obviněného v případě, že je nedosažitelný – důvodem zatčení je tedy zajištění jeho přítomnosti u výslechu
příkaz k zatčení předchází následnému rozhodnutí příslušného OČTŘ o jeho případném vzetí do vazby
příkaz k zatčení lze vydat za podmínek:
existence některého z důvodů vazby (§ 67 TŘ)
nemožnosti zajistit přítomnost obviněného u výslechu jinak (předvoláním, předvedením nebo zadržením)
Příkaz k zatčení je oprávněn vydat:
v řízení před soudem předseda senátu
v přípravném řízení na návrh SZ soudce
Příkaz k zatčení musí obsahovat:
údaje zajišťující, že obviněný nebude zaměněn s jinou osobou
stručný popis skutku, pro nějž je obviněný stíhán
označení TČ, který je ve skutku spatřován
přesný popis důvodů, pro které se příkaz k zatčení vydává
příkaz k zatčení je rozhodnutím sui generis (svého druhu), a proto proti němu není přípustná stížnost
příkaz k zatčení provedou policejní orgány, které jsou též povinny, je-li toho k provedení příkazu třeba, vypátrat pobyt obviněného
zatčená osoba má právo:
zvolit si obhájce, mluvit s ním bez přítomnosti třetí osoby a radit se s ním již v průběhu zatčení
na své náklady komunikovat prostřednictvím písemných sdělení nebo telefonu s osobou, kterou sama určí, je-li to technicky možné a pokud to okolnosti umožňují, zejména neohrozí-li to dosažení účelu trestního řízení nebo nebrání-li tomu zájem na ochraně oběti, tato komunikace podléhá kontrole
zatčený cizinec má právo:
aby byl o jeho zatčení vyrozuměn konzulární úřad státu, jehož je občanem a právo na komunikaci s tímto konzulárním úřadem
nemá-li dostatek finančních prostředků, komunikace s konzulárním úřadem se mu umožní bezplatně
o těchto právech je zatčenou osobu potřeba poučit a poskytnout ji plnou možnost jejich uplatnění
policejní orgán je po zatčení obviněného povinen ho neodkladně, nejpozději do 24 hodin, dodat příslušnému soudu – soudce ho taktéž musí neprodleně vyslechnout, rozhodnout o vazbě a toto rozhodnutí oznámit obviněnému ve lhůtě 24 hodin od doby, kdy byl obviněný dodán na místo výslechu
Zákaz vycestování do zahraničí
= trestně procesní zásah do svobody pohybu a pobytu, jehož smyslem je dosažení účelu trestního řízení
podstata zákazu vycestování je shodná s důvodem útěkové vazby (§ 67 písm. a TŘ), tedy zabránit obviněnému v útěku a vyhnutí se trestnímu stíhání nebo trestu
podmínkou uložení zákazu vycestování je, že je vedeno trestní stíhání pro úmyslný TČ, na který zákon stanoví TOS, jehož horní hranice převyšuje 2 léta nebo pro TČ spáchaný z nedbalosti, na který zákon stanoví TOS, jehož horní hranice nepřevyšuje 3 léta
o zákazu vycestování rozhoduje soud a v přípravném řízení na návrh SZ soudce
zrušit zákaz vycestovat může předseda senátu a v přípravném řízení SZ
uložení zákazu vycestování i o jeho zrušení se rozhoduje usnesením, proti kterému je přípustná stížnost – její podání však nemá odkladný účinek
ten komu je vysloven zákaz vycestování, je následně vyznán, aby ve stanovené lhůtě vydal svůj cestovní pas nebo mu bude odejmut (dle § 79 TŘ o odnětí věci)
zákaz vycestování zruší předseda senátu a v přípravném řízení SZ i bez návrhu, pominou-li důvody pro jeho uložení
z důležitých důvodů lze na vymezenou dobu vycestování do zahraničí povolit