OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
koncem období, ihned)
-
postupně dodací lhůta – v případě větších objemů
Platební podmínky a nástroje
je důležité stanovit lhůtu splatnosti a způsob úhrady kupní ceny:
-
hladká platba
-
dokumentární inkaso
-
dokumentární akreditiv
-
směnka
-
šek apod.
Smluvní pokuta
peněžitá nebo nepeněžitá částka, kterou je povinen poskytnout věřiteli dlužník, nesplní-li své závazky
plní funkci zajišťovací vůči smluvním stranám, aby závazky byly splněny
má povahu paušalizované náhrady škody
může být stanovena zvláštním právním předpisem (tj. penále)
zaplacením smluvní pokuty není dlužník zproštěn povinnosti své závazky splnit
Dodací parita
vyjadřuje povinnosti smluvních stran v souvislosti s dodávkou a převzetím zboží
nejpoužívanějším nástrojem, který řeší dodací paritu, jsou tzv. doložky INCOTERMS
doložky Incoterms nejsou mezinárodní smlouvou, ale vznikly v praxi za účelem jednoduššího uzavírání smluv
poslední úprava – INCOTERMS 2010
Incoterms – doložky:
povinnosti prodávajícího:
všeobecné povinnosti prodávajícího
licence povolení, bezpečnostní opatření a další formality
přepravní smlouvy a pojištění
dodání
přechod rizik
rozdělení nákladů
vyrozumnění kupujícího
dokumenty prokazující dodání zboží
kontrola – balení – značení
informační podpora a s ní spojené náklady
Přípravná etapa – příprava vývozu (dovozu) se týká zejména provedení těchto průzkumů:
- teritoriální, zbožová, spotřebitelská, cenová, konkurenční
Průběh obchodní operace – stanovení dodacích podmínek, plnění kupních smluv, platby,
celní řízení, financování a logistika
13. přednáška
Specifika mezinárodního marketingu
Mezinárodní marketing
= proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání a uspokojování potřeb a přání zákazníků na zahraničních trzích
= situační analýza
nový partner (výzkum trhu, rozvoj trhu)
známý partner
- cíle exportu – plán (segmentace - strategické varianty) – realizace – vyhodnocení situační analýza
Exportní marketing
postupný vstup podniku na zahraniční trhy
důležité je, aby podnik postupně upravil svou strategii marketingu na jednotlivých trzích
upnutí pozornosti na segmenty trhu, které ještě nejsou obsazeny
Přístupy k marketingu
Globální marketing
podnik na všech trzích nabízí stejný typ výrobku stejné skupině zákazníků
marketing je na všech trzích uniformní
předpoklad existence homogenních segmentů s homogenními potřebami (např. kosmetika, spotřební elektronika, nealkoholické nápoje apod.)
opomíjí rozlišování sociálně-kulturních odlišností u spotřebitelů
nemožnost reakce na konkurenční tahy
Interkulturní marketing
bere v úvahu fakt, že firmy nemohou pracovat s globálními spotřebiteli, protože na ně působí kulturní a sociální faktory
v momentě, kdy se společnost a její spotřebitelé stávají bohatšími, tak právě v tom momentě narůstají i odlišnosti v potřebách a přáních jednotlivců
pozornost zaměřena pouze na mezinárodní trhy a nezajímá
tuto koncepci nejlépe vystihuje slogan: „Think global, act local“ („Myslete globálně a jednejte lokálně“)
některými autory je tato koncepce prezentována pod výrazem glokalizace