Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

OBP1 – přednášky

1. přednáška

Územní strategie obchodních firem

= klíčová oblast řízení obchodní firmy

= rozhodování o umístění jednotlivých OJ a distribučních mezičlánků

= vymezuje konkrétní trhy, kde chce firma působit

- východisko = zvolená oblast podnikání (sortimentní zaměření, typologie využívaných obchodních jednotek, úroveň podnikání apod.)

- smysl územního rozhodování = najít plánům a strategiím konkrétní místa a konkrétní zákazníky

- efektivita OJ úzce spjata s místem působení závislost na místních podmínkách (územních faktorech)

- zdroj podnikání = koupěschopná poptávka (kupní síla obyvatelstva)

- v podmínkách konkurenčních vztahů mezi firmami na trhu je vhodným rozmístěním maloobchodních jednotek v přirozených centrech osídlení a spádového území možné zajistit dostatečný objem obratu k rentabilnímu provozu

Lokalizace M.O. jednotek v sídelních útvarech

= způsob, jakým je řešena lokalizace z hlediska návaznosti na ostatní jednotky, na pohyb zákazníků, dopravní uzly, komunikace i jejich stavebně technické řešení

- umístění rozlišujeme:

a) samostatné (individuální) v malých obcích, na sídlištích)

b) skupinové v místě působí několik MO jednotek

- monosortimentní řešení – skupina jednotek stejného zařízení (potravinářské

př. supermarket, maso-uzeniny, cukrárna)

- polysortimentní řešení – skupina jednotek různého sortimentního zaměření

- OJ lze umístit do:

a) neobchodních (např. bytových) objektů – tvoří obchodní ulice a náměstí

b) samostatných provozních objektů – obchodní domy, supermarkety, hypermarkety,

velkoprodejny nepotravinářského zboží a nákupní centra

Faktory ovlivňující rozhodnutí o lokalizaci obchodní jednotky

Poptávka v maloobchodě

- faktory ovlivňující poptávku:

- rozmístění obyvatelstva v území (práce, bydlení, volný čas)

- demografické charakteristiky (věk, pohlaví, velikost a typ domácností)

- kupní síla (příjmy, míra spořivosti)

- spotřební zvyklosti

- poptávka nerezidentů (cestovní ruch)

- nákupní spád

poptávka = hlavní faktor rozhodování o umístění maloobchodní jednotky a její velikosti

Charakteristiky kupní síly

- umožňují odhadovat kupní potenciál lokalit u těch skupin zboží, jejichž poptávka je ovlivněna z

převážné části příjmem

- pravidelná šetření územních odlišností kupní síly

- charakteristiky vycházejí z šetření podílu jednotlivých lokalit na disponibilních příjmech a počtu

obyvatel

- ukazatel kupní síly může být nástrojem pro lokalizaci stacionární i prodejní sítě

- u sítě dočasné je tento faktor diskutabilní

Konkurence

- důležitá role při volbě umístění

- negativa konkurence = nabízí podobné zboží

- pozitiva konkurence = možnost koncentrace

Typologie konkurence:

  1. dokonalá konkurence – neexistuje žádná koncentrace firem, všechny jsou malé, vyrábějí téměř identické produkty (př. zemědělské komodity)

  2. nedokonalá konkurence

Témata, do kterých materiál patří