OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
OBP1 – přednášky
1. přednáška
Územní strategie obchodních firem
= klíčová oblast řízení obchodní firmy
= rozhodování o umístění jednotlivých OJ a distribučních mezičlánků
= vymezuje konkrétní trhy, kde chce firma působit
- východisko = zvolená oblast podnikání (sortimentní zaměření, typologie využívaných obchodních jednotek, úroveň podnikání apod.)
- smysl územního rozhodování = najít plánům a strategiím konkrétní místa a konkrétní zákazníky
- efektivita OJ úzce spjata s místem působení závislost na místních podmínkách (územních faktorech)
- zdroj podnikání = koupěschopná poptávka (kupní síla obyvatelstva)
- v podmínkách konkurenčních vztahů mezi firmami na trhu je vhodným rozmístěním maloobchodních jednotek v přirozených centrech osídlení a spádového území možné zajistit dostatečný objem obratu k rentabilnímu provozu
Lokalizace M.O. jednotek v sídelních útvarech
= způsob, jakým je řešena lokalizace z hlediska návaznosti na ostatní jednotky, na pohyb zákazníků, dopravní uzly, komunikace i jejich stavebně technické řešení
- umístění rozlišujeme:
a) samostatné (individuální) v malých obcích, na sídlištích)
b) skupinové v místě působí několik MO jednotek
- monosortimentní řešení – skupina jednotek stejného zařízení (potravinářské
př. supermarket, maso-uzeniny, cukrárna)
- polysortimentní řešení – skupina jednotek různého sortimentního zaměření
- OJ lze umístit do:
a) neobchodních (např. bytových) objektů – tvoří obchodní ulice a náměstí
b) samostatných provozních objektů – obchodní domy, supermarkety, hypermarkety,
velkoprodejny nepotravinářského zboží a nákupní centra
Faktory ovlivňující rozhodnutí o lokalizaci obchodní jednotky
Poptávka v maloobchodě
- faktory ovlivňující poptávku:
- rozmístění obyvatelstva v území (práce, bydlení, volný čas)
- demografické charakteristiky (věk, pohlaví, velikost a typ domácností)
- kupní síla (příjmy, míra spořivosti)
- spotřební zvyklosti
- poptávka nerezidentů (cestovní ruch)
- nákupní spád
poptávka = hlavní faktor rozhodování o umístění maloobchodní jednotky a její velikosti
Charakteristiky kupní síly
- umožňují odhadovat kupní potenciál lokalit u těch skupin zboží, jejichž poptávka je ovlivněna z
převážné části příjmem
- pravidelná šetření územních odlišností kupní síly
- charakteristiky vycházejí z šetření podílu jednotlivých lokalit na disponibilních příjmech a počtu
obyvatel
- ukazatel kupní síly může být nástrojem pro lokalizaci stacionární i prodejní sítě
- u sítě dočasné je tento faktor diskutabilní
Konkurence
- důležitá role při volbě umístění
- negativa konkurence = nabízí podobné zboží
- pozitiva konkurence = možnost koncentrace
Typologie konkurence:
dokonalá konkurence – neexistuje žádná koncentrace firem, všechny jsou malé, vyrábějí téměř identické produkty (př. zemědělské komodity)
nedokonalá konkurence