OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- je nutné brát v úvahu (z hlediska sortimentu), že vjezd do center měst bývá omezen pro motoristy,
problematicky se parkuje atd.
- menší obchodní jednotky (vysoké nájmy)
- specializované a úzce specializované obchodní jednotky
- typickým rysem jsou obchodní jednotky se zbožím impulsivních nákupů (zlatnictví, prodejny DVD …)
- nejvyšší stupeň obchodní vybavenosti měst
- bohatá síť specializovaných a úzce specializovaných jednotek
Čtvrťová obchodní vybavenost
- lokalizace ve velkoměstech (velké vzdálenosti do centra)
- jednotlivé městské části jsou naprosto autonomní
- velký důraz je kladen na dopravní dostupnost
- lokalizace u autobusových zastávek, nádraží, stanic metra či komerčních středisek
- nákupní spád je ovlivněn od územního rozvržení města
Regionální obchodní vybavenost
- nadstavba městské či venkovské vybavenosti
- projev soudobé maloobchodní sítě v globálním světě
- regionální nákupní centra s mottem: „Být tak atraktivní, že zákazník z přijatelné vzdálenosti přijede“
- tento segment obchodní sítě jsou budovány na „zelených loukách“
- uměle vytvořené komerční zóny obchodu a služeb
- důraz je kladen na dopravní dostupnost automobilem
- nízké a rozlehlé stavby s průmyslovým vzhledem
Faktory lokalizace maloobchodní prodejny
- význam a vhodnost příslušného regionu v rámci celkové územní strategie
- charakter sídelního útvaru či jeho části, počet a úroveň obyvatel
- ceny nemovitostí v dané lokalitě
- charakter zástavby a sousedících objektů
- umístění konkurenčních jednotek podobného typu
- umístění komplementárních obchodních jednotek
- umístění dalších logistických článků
- územní plán a další regulativy
- postoj samosprávy příslušného regionu
- úroveň potenciálních zaměstnanců ve vytipované oblasti
- infrastruktura v dané lokalitě
- kulturní zvyklosti a společenské konvence
- překážky v realizaci projektu
2. přednáška
Územní analýza
- technika k posouzení vytipované lokality z hlediska její vhodnosti pro umístění OJ
- klíčová fáze územního rozhodování obchodních firem
- intuitivně vytipovaná lokalita je podrobena sofistikovanému a exaktnímu šetření
- významnost potenciálu prostředí a konkurence
- OJ fixovány na prostorovou vzdálenost od zákazníka
- souvislost se ztrátou času (cestovní doba) při překonání vzdálenosti (frekvence a časové rozložení spojů)
- význam námahy a zvýšených náklady (jízdné, benzin,…)
Otázky územní analýzy:
? kdo přijde
? v jakém počtu
? odkud
? pro jaké nákupy
? v jakém objemu
Dostupnost
- je ve vzájemném vztahu s úrovní nabídky
- přijatelná dostupnost roste se zvyšující se úrovní nabídky (šíře a hloubka sortimentu, ceny zboží, kvalita,…)
- přemístění se pomocí dopravních prostředků nebo pěšky
Faktory při vnímání dostupnosti OJ: