OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- velké retailové společnosti využívají právě tyto metody
Definování spádových poměrů a specifických faktorů poptávky (nákupní spád)
- územní přesun koupěschopné poptávky
- příčina = rozdílná úroveň nákupních možností a možnost volby místa nákupu
- souhrn kladných i záporných výdajů obyvatel – saldo nákupního spádu
a) vnější = přesun koupěschopné poptávky mezi sídly
- kladný (přesun výdajů z ostatních míst do námi sledované lokality)
- záporný (odliv uskutečněných výdajů obyvatel dané lokality do jiných lokalit
b) vnitřní = také přesun koupěschopné poptávky, ale tentokrát v místě bydliště mezi jednotlivé stupně obchodní vybavenosti, resp. mezi prodejní jednotky
Faktory ovlivňují spádové poměry:
- úroveň nákupních podmínek
- velikost sídel
- význam a atraktivita místa
- struktura obyvatel
- stupeň motorizace obyvatel
- kvalita komunikační sítě
- úroveň veřejné dopravy
- specifické faktory poptávky:
- ekonomická situace v dané oblasti
- míra nezaměstnanosti
- demografická skladba obyvatelstva
- charakter osídlení
- turistická atraktivita regionu atd.
- příčiny nákupního spádu
- cesty v souvislosti s jízdou do zaměstnání, škol
- cesty do zdravotnických zařízení
- cesty za rekreací, důsledek CR
- existence dalších nákupních možností
- všechny výše uvedené faktory je nutné zahrnout do územního rozhodování → na základě rozboru maloobchodních dat z minulých období:
- cíl: vysledování celkových objemů tržeb v příslušné oblasti → průměrný rozsah prodejů na jednoho zákazníka v čase (časové řady)
- poměření časových řad z určité oblasti s celostátním průměrem → míra místní realizace prodejů
Ø MOLOK
r =
Ø MOČR
Stanovení kupního potenciálu lokality
- příčiny územních rozdílů v poptávce
a) rozdílné příjmy (socioprofesní struktura, velikost domácnosti, ekonomická aktiva
b) rozdíl v podílu výdajů v MO na celkových výdajích
c) rozdíl ve struktuře výdajů
- územní přesuny poptávky (nákupní spád)
- rozdíl v intenzitě nákupu firem a cizinců
- cílem je převést počet potenciálních zákazníků do finančního vyjádření
– stanovit kupní potenciál dané lokality
- Kupní potenciál lokality = Kteří zákazníci přijdou? Kolik jich přijde?♣ Odkud? Pro co? V jakém objemu uskuteční nákupy?
= prognóza obratu realizovaného obchodní činností v dané lokalitě
Metody stanovení kupního potenciálu
METODA PRŮMĚRNÝCH PRODEJŮ
a) vychází z celostátních statistických údajů (o průměrných prodejích v peněžním vyjádření na jednoho obyvatele v příslušné sortimentní kategorii)
b) tato hodnota je modifikována vzhledem k místním specifikům pomocí KOEFICIENTU MÍSTNÍ REALIZACE PRODEJE
METODA ANALOGIE
- kupní potenciál se odvozuje od kupního potenciálu jiné lokality se společnými prvky