Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

- velké retailové společnosti využívají právě tyto metody

Definování spádových poměrů a specifických faktorů poptávky (nákupní spád)

- územní přesun koupěschopné poptávky

- příčina = rozdílná úroveň nákupních možností a možnost volby místa nákupu

- souhrn kladných i záporných výdajů obyvatel – saldo nákupního spádu

a) vnější = přesun koupěschopné poptávky mezi sídly

- kladný (přesun výdajů z ostatních míst do námi sledované lokality)

- záporný (odliv uskutečněných výdajů obyvatel dané lokality do jiných lokalit

b) vnitřní = také přesun koupěschopné poptávky, ale tentokrát v místě bydliště mezi jednotlivé stupně obchodní vybavenosti, resp. mezi prodejní jednotky

Faktory ovlivňují spádové poměry:

- úroveň nákupních podmínek

- velikost sídel

- význam a atraktivita místa

- struktura obyvatel

- stupeň motorizace obyvatel

- kvalita komunikační sítě

- úroveň veřejné dopravy

- specifické faktory poptávky:

- ekonomická situace v dané oblasti

- míra nezaměstnanosti

- demografická skladba obyvatelstva

- charakter osídlení

- turistická atraktivita regionu atd.

- příčiny nákupního spádu

- cesty v souvislosti s jízdou do zaměstnání, škol

- cesty do zdravotnických zařízení

- cesty za rekreací, důsledek CR

- existence dalších nákupních možností

- všechny výše uvedené faktory je nutné zahrnout do územního rozhodování → na základě rozboru maloobchodních dat z minulých období:

- cíl: vysledování celkových objemů tržeb v příslušné oblasti → průměrný rozsah prodejů na jednoho zákazníka v čase (časové řady)

- poměření časových řad z určité oblasti s celostátním průměrem → míra místní realizace prodejů

Ø MOLOK

r =

Ø MOČR

Stanovení kupního potenciálu lokality

- příčiny územních rozdílů v poptávce

a) rozdílné příjmy (socioprofesní struktura, velikost domácnosti, ekonomická aktiva

b) rozdíl v podílu výdajů v MO na celkových výdajích

c) rozdíl ve struktuře výdajů

- územní přesuny poptávky (nákupní spád)

- rozdíl v intenzitě nákupu firem a cizinců

- cílem je převést počet potenciálních zákazníků do finančního vyjádření

– stanovit kupní potenciál dané lokality

- Kupní potenciál lokality = Kteří zákazníci přijdou? Kolik jich přijde?♣ Odkud? Pro co? V jakém objemu uskuteční nákupy?

= prognóza obratu realizovaného obchodní činností v dané lokalitě

Metody stanovení kupního potenciálu

METODA PRŮMĚRNÝCH PRODEJŮ

a) vychází z celostátních statistických údajů (o průměrných prodejích v peněžním vyjádření na jednoho obyvatele v příslušné sortimentní kategorii)

b) tato hodnota je modifikována vzhledem k místním specifikům pomocí KOEFICIENTU MÍSTNÍ REALIZACE PRODEJE

METODA ANALOGIE

- kupní potenciál se odvozuje od kupního potenciálu jiné lokality se společnými prvky

Témata, do kterých materiál patří