OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- do výpočtů je nutné zahrnout koeficienty rozdílů mezi oběma lokalitami
- hodí se pro lokality, kde je složitý přístup k datům
REGRESNÍ ANALÝZA
- náročná metoda s využitím matematické statistiky
- definice regresní funkce, která určuje závislost vývoje kupního potenciálu na vývoji jiných faktorů (např. demografické, ekonomické, sociální či jiné faktory)
Analýza konkurence
- cílem je odhadnout velikost prodejů realizovaných konkurencí
- je nutné zahrnout nejen konkurenty současné, ale též potenciální
- v praxi se používá kvantifikace výkonů dle rozsahu využívané prodejní plochy provozních jednotek daného typu v příslušné lokalitě
- výstup: celková velikost prodejní plochy připadající na sortiment zvažované jednotky obsazené a efektivně využívané konkurencí
Předběžné vyhodnocení záměru výstavby jednotky
- jasné konstatování, zda realizovat podnikatelský záměr
- kromě kvantitativních ukazatelů (zisk, tržby atd.), existují i kvalitativní ukazatele
- lze konstatovat, že odhad předpokládaného prostoru na trhu pro uvažovanou obchodní jednotku se skládá ze dvou veličin:
- nevyužité části kupního potenciálu lokality
- prodejů získaných na úkor konkurence
- tradiční technikou využívanou k vyhodnocení míry nasycení trhu a jeho absorpční schopnosti je METODA NORMATIVNÍHO VYUŽITÍ PRODEJNÍCH PLOCH
- podstata spočívá v určování normativů ročního obratu na metr čtvereční prodejní plochy pro jednotlivé sortimentní kategorie, které jsou nutné k zajištění rentability činnosti provozních jednotek
- tyto prostorové výtěžnosti bývají určovány empiricky
- výstupem je přibližný odhad rozsahu prodejních ploch určitého sortimentu, který lze v dané lokalitě provozovat
- tuto prodejní plochu lze porovnat s již obsazenou prodejní plochou a zjistíme, jaký prostor nám na trhu ještě zbývá
Zhodnocení ekonomické efektivnosti výstavby jednotky
- klasické investiční rozhodnutí
- řeší se zhodnocení vložených finančních prostředků
- využíváme např. tyto metody:
a) Metoda čisté současné hodnoty
b) Metoda doby návratnosti
c) Index ziskovosti
d) Metoda vnitřního výnosového procenta aj.
3. přednáška
Řízení projektů v obchodním podnikání
projektový management = součást obchodního podnikání zejména u velkých retailových firem
typickými projekty obchodních firem:
výstavba nových obchodních jednotek
výstavba distribučních mezičlánků
přestavba a modernizace nebo rozšiřování provozoven
pořizování různých zařízení a prostředků
zavádění nových technologií apod.
Projekt
jednorázový jedinečný úkol se specifickými časovými a nákladovými cíli
souhrn činností, které je zapotřebí uskutečnit pro úspěšné splnění všech cílů
typické rysy projektu:
dočasnost, složitost, různorodost, jedinečnost aktivit atd.