OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
na základě analýzy se zpracovává hodnocení pracovních funkcí:
hodnotí pracovní místa včetně nároků na podmínky práce a pracovní režim
pro firmy implementující normy ISO je to nutná činnost
popis se provádí na základě firemní metodiky, která je pro všechny pozice stejná
- Popis pracovního místa:
- ergonomie
- přijímání pracovníků, analýzy kompetentnosti, rozmisťování dle potřeb
- informace o cílech a tvorba cílů
- motivace
- hodnocení míst a výkonu
- stanovení potřeb výchovy a výcviku
- řízení kariér a povyšování
- odměny a jejich kritéria
- hierarchie pracovních míst
- předvídání vývoje profese
- zlepšování organizační struktury a rozdělení úkolů
Získávání zaměstnanců
Proces získávání zaměstnanců
Proces získávání zaměstnanců se skládá z několika na sebe navazujících kroků:
-
Identifikace potřeby nového pracovníka
-
Stanovení požadavků na pracovníka, vyplývající z popisu a specifikace pracovního místa
- požadavky klíčové (nezbytné pro výkon dané pozice)
- požadavky důležité (zvyšující kvalitu práce pracovníka)
- požadavky okrajové
-
Výběr zdrojů pro získávání zaměstnanců
- vnitřní zdroje a vnější zdroje
-
Výběr metod pro získávání zaměstnanců
- inzerce
- informační vývěsky
- doporučení stávajícího zaměstnance
- spolupráce se vzdělávacího zaměstnance
- spolupráce s profesními organizacemi
-
Soustředění všech nabídek uchazečů
-
Předvýběr uchazečů
-
Sestavení seznamu vhodných uchazečů o dané místo
-
Kontrola efektivity procesu, zejména výstupu s náklady
Výběr zaměstnanců
cílem je vybrat nejvhodnějšího uchazeče
vhodnost se obecně posuzuje z několika hledisek:
-
zda uchazeč odpovídá požadavkům a nárokům obsazovaného pracovního místa
-
zda uchazeč odpovídá představě vhodného pracovníka z hlediska organizační kultury firmy
-
zda uchazeč svými charakteristikami (osobnostní, profesní) přispěje k fungování pracovního místa.
Důležitost výběru
výběr musí být proveden kvalitně
budoucí prodejní úspěchy záleží na kvalitě prodejního personálu
důvodů, proč je třeba výběr provést bezchybně je mnoho např.:
- efektivita práce zaměstnanců je různá
- flexibilita zaměstnanců je různá
- schopnosti (fyzické i duševní) jsou různé
- pracovitost a obětavost pro práci jsou závislé na vnitřních hodnotách zaměstnance zaměstnanci jsou různě kvalitní, ale všichni jsou velmi nákladní!!
Proces výběru
určení kritérií pro posuzování
určení metod výběrového řízení
určení posuzovatelů kdo co bude posuzovat
určení místa a času pohovorů
provedení výběrového řízení/pohovorů
zpětná vazba
Hodnocení zaměstnanců
Faktory ovlivňující výkonnost zaměstnanců:
programy obchodníka – tréning a rozvoj, hodnocení výkonnosti, způsoby motivace
vlivy zaměstnance – dovednosti, morálka, úsilí
důsledky – výkon zaměstnanců