OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
provozní personál v maloobchodě vytváří image retailera
nerovnoměrně rozvržená pracovní doba (podřízena frekvenci zákazníků)
vysoký podíl nekvalifikovaných zaměstnanců
vysoký podíl žen
nízká průměrná mzda provozních zaměstnanců
nedostatek zaměstnanců
Problémy ovlivňující ŘLZ
-
kontakt se zákazníky - potřeba specifických znalostí a dovedností
-
provozní personál tvoří image firmy
-
velké množství zaměstnanců, vysoký podíl žen, vysoký podíl nekvalifikované?
-
různá specializace zaměstnanců
-
nízké příjmy
-
nevhodná / nerovnoměrně rozvržena pracovní doba
-
někdy vliv sezónnosti
-
vysoká míra fluktuace, nedostatek provozních zaměstnanců
Politika ŘLZ
volí se na základě dříve určené strategie firmy a formulovaných principů ŘLZ
Ergonomie
věda o zákonitostech lidské práce a jejím vlivu na člověka
zabývá se fyz. a psych. možnostmi a hranicemi pracovního výkonu člověka
Faktory určující politiku ŘLZ
-
strategie firmy, její základní cíle – budeme rozšiřovat či ztenčovat firmu, půjdeme na nové trhy či nikoliv
-
technika a technologie používaná ve firmě – určuji výběr a poměr profesí, počty zaměstnanců, jejich kvalifikaci atd. (např. přechod z klasické formy prodeje na samoobsluhu)
-
komerční cíle a záměry v kultuře prodeje – působí na strukturu, požadované kvalifikace a její úroveň, na počty prodejního personálu (rozšíření prodeje např. o nepotraviny – je třeba další proškolený personál)
-
Proces tvorby lidských zdrojů v retailingu
- úkoly vedoucího týmu při ŘLZ:
- vybírání spolupracovníků (v případě existence spec. pracovníka je jeho budoucí nadřízený přítomen)
- rozvoj spolupracovníků
- hodnocení jejich práce
- vytváření pracovních vztahů
- sbírání, zpracování a rozšiřování informací
K naplnění definovaných cílů je nutné řešit určité oblasti:
– tvorba strategie
– analýza a plánování potřeby zaměstnanců (vč. analýzy pracovních míst)
– tvorba struktury zaměstnanců (vč. mobility)
– motivace zaměstnanců (včetně mezd)
– hodnocení zaměstnanců
– vzdělávání zaměstnanců
– sociální programy
– tvorba pracovních podmínek (vč. sledování legislativy)
– personální informační systém (vč. vedení personální agendy)
Hlavní činnosti ŘLZ
plánování LZ
analýza práce - pracovního místa
získávání
přijímání, adaptace zaměstnanců
uvolňování zaměstnanců
vzdělávání a rozvoj zaměstnanců
hodnocení zaměstnanců
odměňování zaměstnanců
Analýza pracovního místa
na základě popisu pracovního místa
analýza se zpracovává z těchto důvodů:
zreviduje popis po stránce obsahu, formátu atd.
legislativní požadavky - zákoník práce
zreviduje organizační strukturu společnosti
nezbytný mezikrok pro další aplikace (odměňování, plánování kariéry atd.)