Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

- kratší docházková vzdálenost

- menší pohyblivost,

- nedostatek času a peněz,

- naléhavější potřeby,

- kratší nákupní intervaly,

- menší nákupy,

- vyrovnané nabídky stejného druhu zboží (podobnost konkurence umožňující srovnání a následný výběr)

Etapy územní analýzy

Vymezení zájmové oblasti

- území, pro které je maloobchodní jednotka schopna zajistit nákupní podmínky a které potřebuje sama pro zajištění své existence

- území, kde se nacházejí potenciální zákazníci

- určujícím parametr = akční rádius

a) minimální akční rádius udává nejmenší území, které zajistí potřebnou rentabilitu prodejní

jednotky

b) maximální akční rádius území, odkud jsou zákazníci ochotni za prodejní jednotkou dojít (ochota

přijít se liší podle dostupnosti jednotky a podle sortimentní nabídky)

- parametry zájmové oblasti obchodní jednotky:

a) počet obyvatel

b) hustota osídlení

c) struktura obyvatel

d) charakter zástavby

e) charakter sortimentu (frekvence poptávky)

f) ekonomické charakteristiky obyvatelstva (kupní síla, velikost a struktura výdajů)

g) spádové poměry (nákupní spád - územní přesun poptávky)

Metody vymezení zájmové oblasti

Kruhová metoda

- nejjednodušší způsob vymezení

- kruh o určité vzdálenosti od obchodní jednotky

- poloměr kruhu závisí na typologii

a) velikosti OJ

b) sortimentní skladbě OJ

c) charakteru dané lokality

- jednoduchost

- nepřesnost

Časová metoda

- střed zájmu = doba, kterou zákazník stráví na cestě do OJ

- nadstavba kruhové metody (ve městě může trvat cesta na stejnou vzdálenost déle, než na venkově)

- zájmová oblast = území, odkud je doba dojezdu do obchodní jednotky menší nebo rovna určitému časovému údaji

Zákony obchodní gravitace

- zohledňuje umístění konkurenčních OJ

- návod, jak uvedeným jednotkám rozdělit oblasti situované mezi nimi

- předpoklad = poptávka z menších sídelních útvarů je přitahována do větších sídel

- přitažlivost nákupního místa závisí na: a) počtu obyvatel sídla

b) vzdálenosti oblasti od obchodní jednotky

- rozšíření kruhové metody o faktor velikosti jednotlivých sídel (lidé se přesunují do větších sídel např. za zábavou, kulturou apod.)

- relativní podíly významnosti obou faktorů se liší podle sortimentu (ve vzorci exponent n)

- návod k určení podílů dvou lokalit (A, B) při uspokojování poptávky (BA / BB) mezilehlého místa

$\frac{B_{A}}{B_{B}} = \ \left\lbrack \frac{P_{A}}{P_{B}} \right\rbrack*\ \left\lbrack \frac{D_{B}}{D_{A}} \right\rbrack^{n}$

Huffův pravděpodobnostní model

- založen na stejných principech jako zákony obchodní gravitace

- zákony obchodní gravitace předpokládaly, že zákazník jasně spadá do určité zájmové oblasti

= stanovení pravděpodobnosti, s jakými zákazník volí určitou lokalitu

- pravděpodobnost volby určité lokality roste s velikostí sídla a naopak klesá se vzdáleností od obchodní jednotky

Témata, do kterých materiál patří