Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

- Monopol (jediný subjekt na trhu)

- Oligopol (několik málo velkých firem ovládá trh)

- Oligopol s dominantní firmou

- Monopolistická konkurence – typická pro sektor maloobchodu, diferenciace dána

různou polohou maloobchodních jednotek

Měření a analýzy koncentrace

Lorenzova křivka a Giniho koeficient

- křivka se nalézá v grafu, kde na jednotlivých osách jsou kumulované relativní četnosti sledovaných

veličin.

- LK je zobrazením reálného stavu v daném souboru a v praxi se bude více či méně odchylovat od čáry

rovnoměrného rozdělení. Čím větší odchylka, tím větší nerovnoměrnost a naopak.

- výpočet míry koncentrace touto metodou se používá hlavně při posuzování vývoje koncentrace v

čase a prostoru. Hodnoty 1 (monopol) až 0 (dok. konkurence)

- rovnoměrné umístění jednotek = úhel 45°, Lorenzova křivka = nejsou rovnoměrné

Nástroje ovlivňování rozvoje obchodní vybavenosti

- ovlivňování rozvoje obcemi:

- soulad s potřebami obyvatel, urbanistickými a technickými podmínkami

- zachovat svobodnou soutěž prodejců v souladu s legislativou

- nástroje:

a) realitní politika - obec vlastní vhodné pozemky

- motivace cen. politikou – tržní a administrativní ceny (zák. č. 151/1997)

- pronájem pozemků, prodej za určitých podmínek – zachování sortimentu

- dopad na příjmovou stránku rozpočtu měst, obcí

b) Účast v rozvojových projektech

- vyhodnocení rozvojových lokalit, vliv na životní prostředí, specifikace programu, zásady

funkčního uspořádání

- investiční náklady, očekávané příjmy, ekonomická bilance, způsob zapojení obce

- vztah k nemovitostem a účastí při financování, účast na budování technické infrastruktury

c) regulativy územně plánovací dokumentace

- nejdůležitější nástroj obce při ovlivňování lokalizace obchodní sítě

Územní strategie obchodních firem

Zájmová oblast

= část území, v němž maloobchodní jednotka působí

- maximální rozsah zájmové oblasti je při kapacitních předpokladech maloobchodní jednotky teoreticky omezen jen pro zákazníka přijatelnou docházkovou, resp. dojezdovou vzdáleností.

- skutečný okruh zákazníků vyplývá ze vztahu jednotky k ostatním sortimentně shodným jednotkám v okolí a je tedy odrazem konkurenčního prostředí

- proces rozhodování o umístění OJ lze rozdělit do třech fází:

a) vytipování vhodné lokality

b) územní analýza vytipované lokality

c) zhodnocení ekonomické efektivnosti projektu výstavby jednotky

Vytipování vhodné lokality

- platí různá pravidla a zákonitosti

- obchodníci využívají empirické zkušenosti z jiných lokalit či z jiných trhů → cíl: co nejlépe vyhovět

předmětu obchodní činnosti v rámci známých kulturních, sociálních, ekonomických a

technologických determinantů

- různé typy podnikatelských aktivit = jiné nároky na příhodnou lokalizaci

- klíčové východisko územní strategie = obvyklé standardy a zvyklosti obchodní vybavenosti sídelních

Témata, do kterých materiál patří