Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

útvarů

Nákupní spád

= souhrn kladných a záporných přesunů výdajů

- saldo nákupního spádu, které může být kladné i záporné

- faktory působící na nákupní spád:

a) atraktivita, kapacita, struktura obchodní sítě lokality

b) funkce a význam sídelního útvaru, počet obyvatel) vzdálenost sídelních útvarů stejného

nebo vyššího významu

c) prostorové rozložení pracovních příležitostí na území

d) společenská atraktivita sídelního útvaru (cestovní ruch, kulturní a jiná společenská zařízení)

e) struktura obyvatel (věková, sociální a profesní složení obyvatel)

f) životní prostředí

g) stupeň motorizace obyvatel

h) kvalitu komunikační sítě a dopravy, dopravní spojení, možnosti parkování

Obchodní vybavenost

- efektivní provoz vyžaduje určitý rozsah prodejů resp. koupěschopné poptávky

= soubor maloobchodních jednotek v sídelních útvarech

- je jasné, že jiná pravidla pro plánování obchodní sítě platí pro:

- velká města

- menší a střední města

- venkov

- v rámci měst je nutné rozlišovat:

- různé části města (sídliště x okrajová část města)

- různé úrovně vybavenosti obchodních zón

- maloobchodní síť jako součást sídelního útvaru se podílí na jeho přitažlivosti, funkci a významu,

daná lokalita je zase naopak zdrojem existence maloobchodní sítě

Venkovská obchodní vybavenost

- jednostupňová vybavenost

- rozptýlený typ obchodní sítě

- záporný nákupní spád

- malá samoobsluha s převahou potravin a doplňkovým sortimentem

- prodejna s obsluhou smíšeného zboží

- supereta, malé specializované prodejny

- udržitelnost zajištění obchodní vybavenosti roste s velikostí obce (s počtem obyvatel)

- schopna efektivně zabezpečit uspokojování základní a časté poptávky při omezené hloubce

sortimentu

- některé sortimentní skupiny nelze efektivně nabízet (nábytek, klenoty)

Okrsková obchodní vybavenost

- kostra obchodní sítě v městských útvarech = základní vybavenost

- cíl = maximální přiblížení se zákazníkům

- obsluha obytného (pracovního) okrsku nabídkou zboží denní a velmi časté poptávky

- umístění v centrech okrsků, dostupnost MHD, odstavná parkoviště, lékaři atd.

- omezená realizace výdajů = záporný nákupnímu spádu (dojížďka do vybavenějších center nákupu)

- v sídlištní zástavbě soustředěná ve formě jednotně řešeného obchodního střediska

- záporný nákupní spád (týdenní nákupy domácností ve velkých nákupních centrech)

Centrální obchodní vybavenost

- uspokojuje základní, častou i občasnou poptávku trvale bydlících obyvatel centra i dalších obyvatel

města, jeho spádové oblasti a dalších návštěvníků

- orientace do centra měst (koncentrace turisticky atraktivních míst, hotelů, penziónů atd.)

- jiná frekvence lidí než okrsky (absolutní objem i denní rozložení)

- vyšší koncentrace lidí, vyšší koupěschopná poptávka, vyšší potenciál tržeb

Témata, do kterých materiál patří