OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
útvarů
Nákupní spád
= souhrn kladných a záporných přesunů výdajů
- saldo nákupního spádu, které může být kladné i záporné
- faktory působící na nákupní spád:
a) atraktivita, kapacita, struktura obchodní sítě lokality
b) funkce a význam sídelního útvaru, počet obyvatel) vzdálenost sídelních útvarů stejného
nebo vyššího významu
c) prostorové rozložení pracovních příležitostí na území
d) společenská atraktivita sídelního útvaru (cestovní ruch, kulturní a jiná společenská zařízení)
e) struktura obyvatel (věková, sociální a profesní složení obyvatel)
f) životní prostředí
g) stupeň motorizace obyvatel
h) kvalitu komunikační sítě a dopravy, dopravní spojení, možnosti parkování
Obchodní vybavenost
- efektivní provoz vyžaduje určitý rozsah prodejů resp. koupěschopné poptávky
= soubor maloobchodních jednotek v sídelních útvarech
- je jasné, že jiná pravidla pro plánování obchodní sítě platí pro:
- velká města
- menší a střední města
- venkov
- v rámci měst je nutné rozlišovat:
- různé části města (sídliště x okrajová část města)
- různé úrovně vybavenosti obchodních zón
- maloobchodní síť jako součást sídelního útvaru se podílí na jeho přitažlivosti, funkci a významu,
daná lokalita je zase naopak zdrojem existence maloobchodní sítě
Venkovská obchodní vybavenost
- jednostupňová vybavenost
- rozptýlený typ obchodní sítě
- záporný nákupní spád
- malá samoobsluha s převahou potravin a doplňkovým sortimentem
- prodejna s obsluhou smíšeného zboží
- supereta, malé specializované prodejny
- udržitelnost zajištění obchodní vybavenosti roste s velikostí obce (s počtem obyvatel)
- schopna efektivně zabezpečit uspokojování základní a časté poptávky při omezené hloubce
sortimentu
- některé sortimentní skupiny nelze efektivně nabízet (nábytek, klenoty)
Okrsková obchodní vybavenost
- kostra obchodní sítě v městských útvarech = základní vybavenost
- cíl = maximální přiblížení se zákazníkům
- obsluha obytného (pracovního) okrsku nabídkou zboží denní a velmi časté poptávky
- umístění v centrech okrsků, dostupnost MHD, odstavná parkoviště, lékaři atd.
- omezená realizace výdajů = záporný nákupnímu spádu (dojížďka do vybavenějších center nákupu)
- v sídlištní zástavbě soustředěná ve formě jednotně řešeného obchodního střediska
- záporný nákupní spád (týdenní nákupy domácností ve velkých nákupních centrech)
Centrální obchodní vybavenost
- uspokojuje základní, častou i občasnou poptávku trvale bydlících obyvatel centra i dalších obyvatel
města, jeho spádové oblasti a dalších návštěvníků
- orientace do centra měst (koncentrace turisticky atraktivních míst, hotelů, penziónů atd.)
- jiná frekvence lidí než okrsky (absolutní objem i denní rozložení)
- vyšší koncentrace lidí, vyšší koupěschopná poptávka, vyšší potenciál tržeb