OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. přednáška
Marketingové vlivy působící na spotřebitele
Potřeby
- Potřeba = rozpor mezi momentálním a požadovaným stavem.
- Pociťovaný nedostatek statku, či služby.
- Sociálně ekonomická kategorie.
- Základní členění potřeb:
biologické potřeby – související s existencí člověka jako přírodní bytosti (výživa, zachování
rodu, péče o zdraví, apod.)
společenské potřeby – spojeny s existencí člověka jako společenské bytosti (potřeby v oblasti
vzdělání kultury, rekreace, zábavy, apod.)
- Maslowova pyramida - NAKRESLIT
- Základní literatura v oblasti lidských potřeb pramení v psychologii, nejznámější Maslowova teorie byla původně vypracována pro potřeby psychologie, ale postupně byla přenesena do ekonomie.
Marketing
= Činnosti, procesy a metody usměrňování a aktivního ovlivňování podnikání podle potřeb trhu a filosofie přístupu k podnikání.
- Integruje všechny činnosti, které budují silné vztahy se zákazníkem.
- Ovlivňuje celkovou strategii podniku a jeho postavení na trhu.
- Soustředí se na předprodejní aktivity, zjišťování nebo vyvolávání potřeb zákazníků.
- Cíl = mít spokojené zákazníky, jejichž prostřednictvím je zajištěna dlouhodobá prosperita.
- Definice marketingu dle americké marketingové společnosti z roku 1985 = proces plánování a naplňování koncepce, oceňování, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb, který směřuje k uskutečnění vzájemné výměny, uspokojující potřeby jedinců. vs.
- Definice marketingu dle americké marketingové společnosti z roku 2008 = aktivita, soubor institucí a procesů pro vytváření, komunikování, dodávání a výměnu nabídek, které mají hodnotu pro zákazníky, klienty, partnery a celou společnost.
- Smyslem marketingu je dodat produkt:
správným skupinám zákazníků,
v pravý čas,
na správném místě,
za odpovídající ceny,
s přiměřenou propagací,
lépe než konkurence.
- Výsledek marketingu:
poznání potřeb zákazníků,
předvídání potřeb zákazníků,
uspokojování potřeb zákazníků.
- Ovlivňuje či zahrnuje všechny související oblasti:
vývoj nových výrobků a služeb,
brand management,
marketingové průzkumy,
marketingovou komunikaci, propagaci a reklamu,
prodej a cenotvorbu.
Vývoj marketingu
Základní marketingové koncepty
- Způsoby, kterými mohou podniky realizovat své marketingové, obchodní a prodejní aktivity:
Výrobní koncepce,
Výrobková koncepce,
Prodejní koncepce,
Marketingová koncepce,
Holistická marketingová koncepce.
Vznik jako reakce na zásadní změny v současném prostředí (demografické změny, globalizace, rozvoj internetu, společenská odpovědnost firem)
Postavena na vývoji, designu a plnění marketingových programů, procesů a aktivit beroucích v úvahu jejich šíři a vzájemnou propojenost. Holistický marketing zastává názor, že u marketingu záleží na všem - a že je často zapotřebí široká, integrovaná perspektiva (Kotler a Keller).
Zahrnuje všechny složky klasických marketingových mixů (P,C,S).