OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Cílový trh je definován jako soubor stávajících a potenciálních kupujících
- zaměření probíhá ve třech základních fázích
Segmentace cílových trhů (Segmentation) = proces rozdělení zákazníků, případně potenciálních zákazníků) na trhu do různých skupin – segmentů, v jejichž rámci mají zákazníci stejné, nebo podobné požadavky)
Výběr cílového trhu (Targeting) = proces vyhodnocování obchodnické a zákaznické atraktivity jednotlivých segmentů a výběr jednoho nebo více cílových, marketingově bonitních segmentů.
Positioning = strategie pokrytí trhu, stanovení tržní pozice produktů
1.5 Marketing služeb
= Činnost, která v sobě má určitý prvek nehmatatelnosti a vyžaduje určitou interakci se zákazníkem nebo s jeho majetkem.
= Jakákoliv činnost nebo schopnost, kterou může jedna strana nabídnout straně druhé.
= Nehmotná a nevytváří žádné hmotné vlastnictví, ale prospěch, nebo uspokojení.
-
Vysoký význam pro národní hospodářství.
-
tzv. terciární sektor ekonomiky
-
Rostoucí úloha sektoru služeb počátkem 90. let.
-
Specifické vlastnosti služeb
Nehmotnost - Intangibility,
nedělitelnost - Inconsistency,
proměnlivost - Inseparability,
pomíjivost - Inventory.
Kategorie tržní nabídky služeb
Ryze hmotné zboží: pouze z hmotné zboží (např. mýdlo).
Hmotné zboží s doprovodnými službami: hmotné zboží doprovázené jednou nebo více službami (např. automobil).
Hybridní: zboží a služba ve stejné míře.
Převažující služba s doprovodným menším zbožím: jedna větší služba spojená s dalšími službami nebo doprovodným zbožím (kadeřník).
Ryzí služba: nabídka se sestává primárně ze služby (např. hlídání dětí).
Klasifikace služeb
a) Maloobchod a velkoobchod,
b) doprava, distribuce a skladování,
c) bankovnictví a pojišťovnictví,
d) nemovitosti,
e) veřejné služby, vládní a vojenský sektor,
f) zdravotnictví,
g) obchodní, profesionální a osobní služby,
h) rekreační a ubytovací služby,
i) vzdělání,
j) ostatní neziskové organizace.
1.6 Marketingový mix služeb (7 p)
K základním P přidáváme ještě další 3 P, tvoří jej tedy 7 P
Produkt (Product), Cena (Price), Distribuce (Place), Komunikace a propagace (Promotion), Účastníci (Participants), Proces (Process), Fyzická přítomnost (Physical evidence)
Lidé
-
Všichni lidé, kteří hrají určitou roli v procesu poskytování služeb:
zaměstnanci: ideálně zaměstnanci s potřebnými dovednostmi pro poskytování služeb pro které musí mít vhodné zázemí,
zákazníci: aktivně se podílejí na celém procesu a ovlivňují kvalitu poskytované služby.
Procesy
Na procesy lze nahlížet ze dvou hledisek – rozmanitosti a komplexnosti.
Charakter procesů lze měnit následujícími způsoby:
snížení rozmanitosti (vyšší standardizace),
zvýšení rozmanitosti (přizpůsobení služby individuálním požadavkům zákazníků),
snížení komplexnosti (vede ke specializaci),
zvýšení komplexnosti (rozšíření nabídky a univerzálnost).