OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
základní atributy projektu:
KVALITA, NÁKLADY, ČAS
mantinely, ve kterých se musí projekt uskutečnit
končí splněním určitého cíle
pro řízení projektů bývají obvykle sestavovány speciální týmy
projektové týmy mívají často interdisciplinární charakter (odborníci z různých oblastí)
Fáze řízení projektů
1) VYMEZENÍ A POSOUZENÍ PROJEKTU
-
důležitá část (kvalita a přesnost se projeví ve všech ostatních etapách řízení projektu)
-
komplexní soubor aktivit směřujících k definování obsahové stránky
(rozsah, podoba výstupů, nároky na zdroje, časové okolnosti, přístupy k jeho řízení)
-
výstup = jednoznačné vymezení nejdůležitějších náležitostí projektu, jeho cílů, rozsahu a vnitřní struktury, nároků na čas a zdroje
-
základ = vypracování STUDIE PROVEDITELNOSTI, která detailně hodnotí:
-
věcnou stránku projektu,
-
dosažitelnost vytyčených cílů,
-
přiměřenost nároků na zdroje,
-
reálnost finančního plánu atd.
-
-
nutné definovat tyto oblasti:
-
Formulace cílů projektu
-
Definice aktivit nutných pro naplnění vytyčených cílů
-
Definování časového rámce projektu
-
Identifikace potřebných zdrojů
-
Identifikace rizikových faktorů
-
Zpracování studie proveditelnosti
-
Zpracování studie financování
-
Zpracování finančního plánu
ad 2) PLÁNOVÁNÍ PROJEKTU
cíl = podrobné rozpracování a naplánování realizace příslušného projektového záměru návod a technický předpis pro samotnou realizaci projektu
základní dokument = PLÁN PROJEKTU
tři základní dimenze:
věcná dimenze – vymezení všech činností, potřebných k realizaci projektu
časová dimenze – stanovení časových a náročností a vzájemné závislosti jednotlivých aktivit
finanční dimenze – revize, zpřesnění a doplnění finančního plánu (pro forma výkazy na celé období realizace)
výstup = souhrnný plán
-
součásti plánu:
rozpis projektu na jednotlivé činnosti vč. definování jejich vazeb a souvislostí,
detailní plán věcné stránky, časové náročnosti a nároků na zdroje u každé činnosti,
organizační struktura projektového týmu, rozdělení kompetencí a odpovědností,
časový harmonogram,
detailní finanční plán a peněžní rozpočet projektu,
technická dokumentace,
podrobný realizační plán.
ad 3) REALIZACE PROJEKTU
-
realizace projektu probíhá podle projektového plánu
-
vedení projektového týmu koordinuje jednotlivé aktivity, rozděluje úkoly, kontroluje jejich plnění, monitoruje naplnění harmonogramu atd.
-
konečnou fází je dokončení projektu a jeho předání ze strany vedení projektu do rukou objednatele
-
vyhodnocují se výsledky projektu a míra splnění cílů, dodržení termínů, splnění rozpočtu apod.
Hodnocení ekonomické efektivnosti projektů
klasické investiční rozhodnutí
investor uvažuje, zda mu projekt přinese žádoucí úroveň zhodnocení vložených finančních prostředků
investiční příležitosti se posuzují ve dvou rovinách:
věcné hledisko (druh pořizovaných aktiv, technické záležitosti apod.)
finanční hledisko (hledání nejvhodnějších zdrojů financování)
podstata = porovnání vynaloženého kapitálu s peněžními příjmy, které projekt přinese
základní kritéria hodnocení efektivnosti investic jsou: riziko, rentabilita a likvidnost
faktory ovlivňující příjmy projektu:
velikost úrokové míry,
míra inflace,
makroekonomická politika státu,
legislativa,
konkurence atd.
Postup hodnocení efektivnosti investic: