OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výkup vratných obalů od zákazníků
pomocí automatů
spojen s logistickým systémem (zpětný pohyb obalů až k dodavateli)
požadavek na výkup vychází ze zákona o obalech
povinné označení zálohovaných vratných obalů
povinnost vykupovat vratné zálohované obaly bez omezení množství a bez vázání tohoto výkupu na nákup zboží!!!
výkup musí probíhat po celou dobu provozu OJ
dodavatel výrobků musí informovat obchodníky o připravované změně druhu vratného zálohovaného obalu nebo o ukončení výkupu nejméně 6 měsíců předem
výrobce zboží musí odebírat staré obaly po dobu nejméně 1 roku od posledního uvedení tohoto obalu na trh nebo do oběhu
výši zálohy určuje platný předpis
6. přednáška
Logistika v obchodním provozu
Obchodní logistika
disciplína o plánování, řízení a realizaci toku zboží s cílem zajistit, aby správná komodita byla ve správný čas na správném místě s co nejnižšími náklady
řízení materiálových toků (fyzických toků zboží)
funkce logistiky (dílčí logistické procesy, úrovně logistiky)
-
dispoziční
-
dopravní manipulační
-
skladová
-
distribuční
-
obalová
-
informační
-
prodejní logistika
-
Cíle logistiky:
výkonový cíl = zabezpečení úrovně služeb ve správném množství, druhu, jakosti, místě a čase
ekonomický cíl = naplnit stanovený výkonový cíl s optimální úrovní nákladů (náklady na řízení a systém, na zásoby, skladování na dopravu a manipulaci
Základní předpoklady uplatnění logistiky v obchodě
existence tržního prostředí s konkurenčními vztahy
hromadnost oběhu spotřebního zboží
koncentrace (růst velikosti obchodních jednotek a obchodních podniků)
kvalitativní i kvantitativní rozvoj informačních procesů a prostředků
rozvoj techniky a technologie provozu
Základní předpoklady úspěchu obchodní logistiky
velké organizační celky obchodu (obchodní podniky)
velké prodejní jednotky (rozsáhlá prodejní plocha)
diverzifikované logistické cesty
dostatek finančních prostředků na změny obchodní sítě, zásobovacích a informačních systémů
Toky zboží
- toky zboží – článkovitost pohybu zboží (varianty):
Výroba zákazník
Výroba MO zákazník
Výroba CSMOzákazník
Výroba VOMOzákazník
Výroba VO VOMOzákazník
VýrobaVO zákazník
Výroba zásilkový obchodzákazník
Faktory ovlivňující výběr cest zboží
- rozmístění výroby (lokální, regionální,…)
- specializace a hromadnost výroby
- velikost odběru (dodávek) zboží
- výše obchodní marže (vyšší marže – tlak na zkrácení cest zboží a vyloučení článků)
- charakter zboží (např. požadavek na čerstvost)
- rozsah služeb (služby spojené s dodávkou, záruční opravy,…)
- fakt, že vyloučení mezičlánku může vést k neúměrné výší zásob
Supply chain management = řízení dodavatelského řetězce