Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

7. přednáška

Obchodní sortiment

  • cílevědomě soustředěný a utříděný soubor výrobků, ale i výkonů a služeb (utřídění např. dle výrobního materiálu, účelu použití, frekvence spotřeby atd.)

  • základní charakteristika každé obchodní jednotky

  • vše co se vyrábí a poté vchází do sféry oběhu:

    1. spotřební zboží

    2. výrobní prostředky

  • předmět činnosti MO = část obchodního sortimentu označovaná jako spotřební zboží

Základní pojmy

  • specializace = omezení rozsahu sortimentu na určité sortimentní skupiny, podskupiny nebo druhy zboží anebo kombinace těchto dílčích soborů (speciálka: Pandora)

  • typizace = výběr určitého spotřebního zboží pro určitou skupinu prodejních jednotek a v návaznosti na to rozsah služeb, rozmístění zboží, způsob prodeje

  • pro jednotlivé typy obchodních jednotek dochází ke standardizaci nabízeného sortimentu

  • sortiment lze z tohoto hlediska členit na:

  • sortiment základní – zákazník ho v určitém typu obchodní jednotky očekává a považuje za samozřejmost

  • sortiment doplňkový – nástroj boje o zákazníky, vychází ze strategie firmy a z místních specifik trhu

Klasifikace obchodního sortimentu

  • potraviny (Food)

    1. - suchý sortiment – zboží skladovatelné po delší dobu

- zboží nevyžadující zvláštní podmínky skladování

  1. - rychle se kazící zboží - rychloobrátkové

  • nepotraviny (Non-Food)

    1. - soft (měkké) zboží (oděvy, obuv apod.)

- hard (tvrdé) zboží (nábytek, domácí potřeby)

Souborná třída

Třída

Obor

Skupina

Podskupina

Druh

Komerční druh

- sortiment je mnohdy rozsáhlý a různorodý

- nelze s ním pracovat jako s celkem nutné třídění

Sortimentní skupiny (podskupiny)

  • mají stejné vlastnosti, vyžadují shodnou manipulaci a uskladnění

  • stejným nebo obdobným způsobem reagují na klimatické, provozní, hygienické a bezpečnostní podmínky

  • zboží může být např. aromaticky agresivní, absorbovat pachy, vyžadovat speciální klimatické podmínky atd.

Komerční druh

  • základní prvek obchodního sortimentu

  • od ostatních komerčních druhů liší množstvím, obalem, cenou, složením, materiálem atd.

  • obchodní provoz vychází z vymezení komerčního druhu a pracuje se ním při objednávce zboží, manipulaci s ním, jeho umístěním a prodejem

 má svůj EAN kód

Optimalizace obchodního sortimentu

  • vychází z dlouhodobě zvoleného sortimentního zaměření

  • průběžná, nikdy nekončící činnost

  • důvod = v každé výrobkové kategorii připadá v úvahu pro vystavení mnohem více výrobků, než umožňuje kapacita prodejního prostoru připadajícího pro danou skupinu

  • cíl = volba skladby sortimentu, která v daném okamžiku přinese obchodní jednotce největší ekonomický efekt

  • výběr musí zohledňovat aktuální situaci na trhu

  • měřítko efektu = zisk

  • využití metody PŘÍMÉ VÝROBKOVÉ RENTABILITY

  • kalkulace jednotlivých výrobků, které by mohly být zařazeny do sortimentu (přímé náklady + výnosy)

  • zohledňujeme:

    1. - ziskovost každého jednoho výrobku (hrubá marže)

Témata, do kterých materiál patří