OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. přednáška
Obchodní sortiment
-
cílevědomě soustředěný a utříděný soubor výrobků, ale i výkonů a služeb (utřídění např. dle výrobního materiálu, účelu použití, frekvence spotřeby atd.)
-
základní charakteristika každé obchodní jednotky
-
vše co se vyrábí a poté vchází do sféry oběhu:
-
spotřební zboží
-
výrobní prostředky
-
-
předmět činnosti MO = část obchodního sortimentu označovaná jako spotřební zboží
Základní pojmy
-
specializace = omezení rozsahu sortimentu na určité sortimentní skupiny, podskupiny nebo druhy zboží anebo kombinace těchto dílčích soborů (speciálka: Pandora)
-
typizace = výběr určitého spotřebního zboží pro určitou skupinu prodejních jednotek a v návaznosti na to rozsah služeb, rozmístění zboží, způsob prodeje
-
pro jednotlivé typy obchodních jednotek dochází ke standardizaci nabízeného sortimentu
-
sortiment lze z tohoto hlediska členit na:
-
sortiment základní – zákazník ho v určitém typu obchodní jednotky očekává a považuje za samozřejmost
-
sortiment doplňkový – nástroj boje o zákazníky, vychází ze strategie firmy a z místních specifik trhu
Klasifikace obchodního sortimentu
potraviny (Food)
-
- suchý sortiment – zboží skladovatelné po delší dobu
-
- zboží nevyžadující zvláštní podmínky skladování
-
- rychle se kazící zboží - rychloobrátkové
-
nepotraviny (Non-Food)
-
- soft (měkké) zboží (oděvy, obuv apod.)
-
- hard (tvrdé) zboží (nábytek, domácí potřeby)
Souborná třída
Třída
Obor
Skupina
Podskupina
Druh
Komerční druh
- sortiment je mnohdy rozsáhlý a různorodý
- nelze s ním pracovat jako s celkem nutné třídění
Sortimentní skupiny (podskupiny)
mají stejné vlastnosti, vyžadují shodnou manipulaci a uskladnění
stejným nebo obdobným způsobem reagují na klimatické, provozní, hygienické a bezpečnostní podmínky
zboží může být např. aromaticky agresivní, absorbovat pachy, vyžadovat speciální klimatické podmínky atd.
Komerční druh
základní prvek obchodního sortimentu
od ostatních komerčních druhů liší množstvím, obalem, cenou, složením, materiálem atd.
obchodní provoz vychází z vymezení komerčního druhu a pracuje se ním při objednávce zboží, manipulaci s ním, jeho umístěním a prodejem
má svůj EAN kód
Optimalizace obchodního sortimentu
vychází z dlouhodobě zvoleného sortimentního zaměření
průběžná, nikdy nekončící činnost
důvod = v každé výrobkové kategorii připadá v úvahu pro vystavení mnohem více výrobků, než umožňuje kapacita prodejního prostoru připadajícího pro danou skupinu
cíl = volba skladby sortimentu, která v daném okamžiku přinese obchodní jednotce největší ekonomický efekt
výběr musí zohledňovat aktuální situaci na trhu
měřítko efektu = zisk
využití metody PŘÍMÉ VÝROBKOVÉ RENTABILITY
kalkulace jednotlivých výrobků, které by mohly být zařazeny do sortimentu (přímé náklady + výnosy)
zohledňujeme:
-
- ziskovost každého jednoho výrobku (hrubá marže)
-