Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

- kanceláře, šatny, umývárny, WC, technické místnosti, úklidové a údržbářské místnosti

- komunikace (horizontální a vertikální) pro pohyb zboží, a zaměstnanců a zákazníků

Dispoziční řešení pomocných ploch

  • musí striktně sledovat logiku provozu celého zařízení i jednotlivých částí

  • vytváří pro všechny participující subjekty co nejlepší zázemí pro realizaci jejich role v rámci činnosti obchodní jednotky

  • konkrétní zásady a technologické přístupy jsou předmětem dopravy a logistiky (vychází z celkové logistické strategie firmy)

  • nutné oddělit komunikace určené pro zákazníky a pro doplňování zboží

  • příjezdové komunikace pro kamiony se zbožím ústí do přilehlého skladu

  • pokud to lze, neměly by cesty pro kamiony protínat cesty pro zákazníky

  • na parkovišti pro zákazníky by neměly být odstavovány kamiony

Dispoziční řešení (hlavní) prodejní plochy (layout)

= prostorové uspořádání hmotných prvků obchodního provozu v prodejní místnosti

= hlavní část „space managementu“ v MJ

= takové rozestavění prodejních zařízení (pultů, regálů, boxů…), aby byl zachován účel a přitom bylo vytvořeno esteticky přitažlivého prodejního prostředí

  • prodejny jsou navrhované také podle toho, jaký druh zboží nabízejí, kolik by měli vystavit jednotlivých položek apod.

  • dispoziční řešení prodejní místnosti = LAYOUT

Faktory ovlivňující volnu dispozičního řešení prodejny jsou:

  1. typologie OJ

  2. velikost prodejního prostoru

  3. sortiment

  4. formy prodeje

Rozeznáváme čtyři základní typy řešení prodejny:

  1. pravidelné uspořádání (Grid layout)

- regály uspořádány rovnoběžně s bočními stěnami prodejní místnosti

- vede určitým směrem, pocit omezenosti (řízený pohyb zákazníků ze strany OJ)

- maximální využití plochy MOJ

- v uzavřených samoobsluhách

- možnost zakalkulovat řešení prezentace zboží

  1. s volným pohybem zákazníků (Free-flow layout)

- opak předešlého (orientace zákazníka dle vlastní vůle)

- možnost přehlédnout celou nabídku prodejní místnosti

- orientace dle vlastní vůle zákazníka

- využití prostoru je nižší

- výskyt hlavně nepotravinářského sortimentu

- zákazník není veden uspořádáním místnosti

- vchod i východ jsou společné, pokladna je umístěna poblíž vchodu (východu)

  1. standardní obslužné řešení (Standard layout)

- klasický pultový prodej

- zóna pro pohyb zákazníků a zóna pro pulty

- zákazník nemá bezprostřední přístup ke zboží

- pulty umístěny při stěnách místnosti, střed prodejny slouží k pohybu zákazníků

- malá využití ploch (55% slouží pro pohyb zákazníků) a zančná pomalost nákupů

- možnost konzultace nákupu s prodavačem

- typické pro specializované obchodní jednotky, prodejny s luxusním zbožím nebo u sortimentu vyžadujícím obsluhu

  1. s polouzavřenými prodejními úseky (Boutique layout)

Témata, do kterých materiál patří