OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- kanceláře, šatny, umývárny, WC, technické místnosti, úklidové a údržbářské místnosti
- komunikace (horizontální a vertikální) pro pohyb zboží, a zaměstnanců a zákazníků
Dispoziční řešení pomocných ploch
musí striktně sledovat logiku provozu celého zařízení i jednotlivých částí
vytváří pro všechny participující subjekty co nejlepší zázemí pro realizaci jejich role v rámci činnosti obchodní jednotky
konkrétní zásady a technologické přístupy jsou předmětem dopravy a logistiky (vychází z celkové logistické strategie firmy)
nutné oddělit komunikace určené pro zákazníky a pro doplňování zboží
příjezdové komunikace pro kamiony se zbožím ústí do přilehlého skladu
pokud to lze, neměly by cesty pro kamiony protínat cesty pro zákazníky
na parkovišti pro zákazníky by neměly být odstavovány kamiony
Dispoziční řešení (hlavní) prodejní plochy (layout)
= prostorové uspořádání hmotných prvků obchodního provozu v prodejní místnosti
= hlavní část „space managementu“ v MJ
= takové rozestavění prodejních zařízení (pultů, regálů, boxů…), aby byl zachován účel a přitom bylo vytvořeno esteticky přitažlivého prodejního prostředí
-
prodejny jsou navrhované také podle toho, jaký druh zboží nabízejí, kolik by měli vystavit jednotlivých položek apod.
-
dispoziční řešení prodejní místnosti = LAYOUT
Faktory ovlivňující volnu dispozičního řešení prodejny jsou:
-
typologie OJ
-
velikost prodejního prostoru
-
sortiment
-
formy prodeje
Rozeznáváme čtyři základní typy řešení prodejny:
-
pravidelné uspořádání (Grid layout)
- regály uspořádány rovnoběžně s bočními stěnami prodejní místnosti
- vede určitým směrem, pocit omezenosti (řízený pohyb zákazníků ze strany OJ)
- maximální využití plochy MOJ
- v uzavřených samoobsluhách
- možnost zakalkulovat řešení prezentace zboží
-
s volným pohybem zákazníků (Free-flow layout)
- opak předešlého (orientace zákazníka dle vlastní vůle)
- možnost přehlédnout celou nabídku prodejní místnosti
- orientace dle vlastní vůle zákazníka
- využití prostoru je nižší
- výskyt hlavně nepotravinářského sortimentu
- zákazník není veden uspořádáním místnosti
- vchod i východ jsou společné, pokladna je umístěna poblíž vchodu (východu)
-
standardní obslužné řešení (Standard layout)
- klasický pultový prodej
- zóna pro pohyb zákazníků a zóna pro pulty
- zákazník nemá bezprostřední přístup ke zboží
- pulty umístěny při stěnách místnosti, střed prodejny slouží k pohybu zákazníků
- malá využití ploch (55% slouží pro pohyb zákazníků) a zančná pomalost nákupů
- možnost konzultace nákupu s prodavačem
- typické pro specializované obchodní jednotky, prodejny s luxusním zbožím nebo u sortimentu vyžadujícím obsluhu
-
s polouzavřenými prodejními úseky (Boutique layout)