Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

- nové zboží nebo cenové akce

Co ovlivňuje formu prezentace?

  • vlastnosti zboží a obalů (fyzikální, postavení ve spotřebě)

  • velikost plochy pro prezentaci (např. dle podílu na obratu či výnosech – přímá výrobková rentabilita)

  • umístění výrobku v prodejní ploše a k zornému poli očí

- intenzivněji vnímaná místa prodejny

- vertikální dělení regálů:

  • zorné pole očí 110-160 (nejatraktivnější)

  • dolní zóna (ve výši rukou)

  • horní zóna (v horní části regálu)

  • zóna při zemi

 rozhoduje výrob. rentabilita, fyz. vlastnosti zboží a cena

Prezentační prostředky = „display“

  • barevné grafické aplikace na obalech, panelech (display kartón, display paleta)

  • cíl: informovat a komunikovat se zákazníkem

  • smysl: zlepšují orientaci, doplňkové informace, upozornění na akční nabídky

  • užití: nahrazují propagační média mimo prodejny, zaměřují se na impulzivní zboží

  • provedení PP - srozumitelnost, účinnost, pravdivost

  • Umístění PP:

  • velké tabule na stěnách a nad hlavami

  • poutače a letáky přímo u zboží nebo u míst s vysokou frekvencí

  • na cestě k výrobku, ne od něj

  • vedou zákazníka žádoucím směrem

Obecné zásady rozmístění potravinářského zboží v hypermarketech

  1. zákazníci preferují vnější komunikace, drží se vpravo a chodí proti směru hod. ručiček mrtvý střed

  2. zákazníci mají pravidelný rytmus pohybu (rychle zpomalí rychle)

  3. zákazníci se neradi vrací a nemají rádi rohy místností

  4. zákazníci se orientují napravo (dívají, sahají)

  5. zákazníci vyhledávají poschodí tím méně, čím jsou vzdálenější od vchodu

  • různá hodnota prodejních ploch:

- silně frekventované: při hlavním směru proudu pohybu, napravo, shromažďovací plochy, křížení, pokladní zóny, zóny kolem výtahů

- slabě frekventované: plochy vlevo od směru pohybu, středové komunikace, vstupní zóny, slepé komunikace, za pokladnami vyšší podlaží

Zásady merchandisingu

  • dispoziční řešení má vést zákazníka levotočivě

  • obslužné úseky se situují podél stěny protilehlé k pokladnám, kolmo k řadám středového výstavního zařízení (aby zákazníci ve frontě u pultů nestáli v uličce mezi regály a neznehodnocovali zboží v nich vystavené)

  • pomocí rozmístění atraktivního zboží se vytyčí ideální trasa (pokud možno vede celou prodejnou vč. neatraktivních zón)

  • impulsivní zboží se umísťuje napravo podél ideální trasy, základní druhy zboží nalevo

  • jednotlivé sortimentní skupiny mají navazovat podle nákupních zvyklostí zákazníků

  • je potřeba překonat počáteční nesoustředěnost zákazníků (např. akční nabídkou

  • zboží v samoobslužné části se umisťuje před sortimentně navazující obsluhovaný úsek

  • u uliček užších než 2,7 m se udržuje sortimentní návaznost po obou stranách uličky

  • zboží s nebezpečím odcizení se umisťuje pod dohled pracovníka nebo kamerového systému

  • sortimentní návaznost nesmí odporovat hygienickým či bezpečnostním normám

  • každý výrobek musí být viditelně označen cenou

  • zboží musí být uloženo tak, aby se dalo snadno identifkovat (označením směrem k zákazníkovi)

  • všechno zboží musí být dostupné s možností snadného uchopení

  • jednotlivé druhy v rámci sortimentní skupiny či podskupiny se vystavují ve svislé návaznosti, aby zákazník mohl porovnat cenovou nabídku

  • zboží ve větších baleních se ukládá do spodních polic, zboží menších rozměrů nahoru (zejména lehce odcizitelné)

  • druhy, na něž je třeba upozornit, se vystavují ve výši zorného pole očí

Témata, do kterých materiál patří