OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Určena počtem zákazníků, kteří vstoupí do obchodní jednotky za určité časové období
Nejpodstatnější výkyvy frekvence představují rozdíly v jednotlivých dnech v rámci týdne a nerovnoměrný průběh návštěv zákazníků během dne
Frekvence není konstantní veličinou, výkyvy se projevují:
Během roku (sezónní)
Během měsíce (podle výplatních dnů)
Během týdne
Během dne
Frekvence zákazníků je určena a ovlivněna celou řadou faktorů, z nichž nejdůležitější jsou:
Typologie OJ
Charakter sortimentu
Sezónnost zboží
Umístění OJ
Spádové poměry
Pracovní doba zákazníků
Výplatní období zákazníků
Tradice, svátky, události, počasí apod.
• je určena počtem zákazníků, kteří vstoupí do obchodní jednotky za určité časové období
• nejpodstatnější výkyvy frekvence představují rozdíly v jednotlivých dnech v rámci týdne a nerovnoměrný průběh návštěv zákazníků během dne
• pro každou obchodní jednotku lze zjistit typickou frekvenční křivku dne a týdne
• lze ji stanovit na základě výstupů frekvenčních testů
• techniky frekvenčních testů jsou tyto:
a) ruční zaznamenávání počtu zákazníků a počtu příchozích
b) zaznamenávání počtu zákazníků pomocí el. pokladen napojených na informační systém
c) zaznamenávání počtu příchozích pomocí laserových ramp nebo fotobuněk umístěných u vchodu do prodejny
Řízení obsluhy
• důležitá součást operativního řízení obchodní jednotky
• smyslem je určení přiměřeného počtu obsluhujících pracovníků na jednotlivých pracovištích
• nejpodstatnější oblasti řízení obsluhy jsou:
a) určení počtu pracovníků u pokladen pro jednotlivé fáze dne (a týdne)
b) určení počtu obsluhujících u pultů pro jednotlivé fáze dne (a týdne)
• cílem plánování obsluhy je určení vhodného počtu obsluhujících, tj. ani příliš malého ani příliš velkého
• nevýhody obou extrémů jsou tyto:
a) přílišná obsluha je zbytečně nákladná (mzdové náklady)
b) nedostatečná obsluha zapříčiňuje fronty, což vede k nespokojenosti zákazníků a může se projevit ve velikosti prodejů
• v průběhu otevírací doby se optimální množství obsluhy mění v závislosti na frekvenci zákazníků
Metody řízení obsluhy
a) Intuitivní přístupy k řízení obsluhy
b) Řízení obsluhy na základě analogie s podobnou jednotkou
c) Aplikace teorie front
• první dvě jsou vhodné pro řízení obsluhy jednoduchých systémů (zlatnictví…)
• teorie front se využívá ve složitých systémech (supermarket, hypermarket…)
Teorie front
• nahlíží na obchodní jednotku jako na určitý systém, který je složen ze dvou základních prvků:
– požadavků (zákazníků)
– obsluhujících (u pokladen, u pultů)
• teorie front vychází z těchto logických předpokladů:
– počet požadavků v určitém okamžiku je exogenní proměnná (obchodník jej neovlivní)