OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Referenční skupina
-
slouží jedinci jako bod porovnání při formování jeho obecných i specifických hodnot, postojů a chování
-
skupina s níž se jedinec identifikuje a jejíž normy, pravidla, hodnoty atd. přejímá
-
zdroj informací, pomoc při hodnocení variant
-
rozlišujeme referenční skupiny:
-
aspirační (jedinec má ke skupině pozitivní vztah)
-
disociační (jedinec nechce být členem této skupiny)
-
-
jiné členění
-
slouží jako zdroj informace při rozhodování o koupi výrobku (při koupi PC se spotřebitel obrací na „experty“ ve svém referenčním okolí):
-
-
SPOTŘEBITEL → REFERENČNÍ SKUPINA → PRODUKT
-
je cílem spojení s referenční skupinou, toho se snaží dosáhnout prostřednictvím určitého výrobku, produktu:
SPOTŘEBITEL → PRODUKT → REFERENČNÍ SKUPINA
-
rodina
-
podstatný vliv na nákupní rozhodování
-
jedinec se během svého života stává členem několika rodin:
-
rodina, do které se narodil (postoje, vzory chování …)
-
rodina, kterou zakládá (přenáší do ní své návyky, chování, zvyklosti …)
-
-
Význam životního cyklu rodiny
Mládenecké období
- orientace na zábavu, základní vybavení bytu, kultura, sport, oblékání
Novomanželské období
- mladí lidé bez dětí, lepší finanční podmínky, největší pořizovací aktivita
Rozvedení, odloučení
- nezbytné nákupy, výživa dělí, udržení domácnosti
Plné hnízdo I
- rodiče s malými dětmi, minimum volných peněz, vrcholí vybavování domácnosti
Plné hnízdo II
- rodiče s dětmi nad 6 let, zlepšení finanční situace, nákup potravin, rodinných balení, zboží dlouhodobé spotřeby
Plné hnízdo III
- starší rodiče s dospívajícími dětmi, další zlepšení finanční situace,
nový nábytek, koníčky …
Prázdné hnízdo I
- starší rodiče, stále ekonomicky aktivní, osamostatnění dětí, spokojenost s finanční situací, zájem o cestování, rekreaci a vzdělávání
Prázdné hnízdo II
- starší manželé v důchodu, dochází k poklesu příjmů, udržování domu, výdaje na léky …
Starší lidé
- nízké příjmy a setrvačnost
Osamělý vdovec nebo vdova
- nízké příjmy
-
Kultura
výrazný vliv protože formují spotřebitele po celý život
3 základní skupiny vlivů:
-
kultura (soubor základních hodnot, přání, vnímání a chování, které jedinec přejímá od rodiny a dalších společenských institucí)
-
subkultura (menší skupiny, které v rámci kultury sdílejí určitý hodnotový systém – náboženství, povolání atd.)
-
společenská třída (trvalé skupiny lidí, které jsou utvořené podle obdobných sdílených hodnot, zájmů a obdobného chování)
-
KUPNÍ ROZHODOVACÍ PROCES SPOTŘEBITELE
-
rozlišujeme tři základní typy rozhodovacích procesů:
-
Rutinní, automatické, zvykové kupní rozhodování,
-
Řešení omezeného problému
-
Rozšířené rozhodování.
-