OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sociologické modely
základem těchto modelů je vliv sociálního prostředí a jeho působení na rozhodování spotřebitele
zaměřují se zejména na:
-
vymezení různých sociálních rolí a chování v různých sociálních situacích,
-
významnost některých sociálních skupin (rodina, parta, referenční skupina apod.)
-
modely sledují, jak spotřebitelé reagují na vlivy, které na ně vyvíjí prostředí
Komplexní modely
-
představují znázornění různých vlivů a faktorů do rozsáhlých, provázaných souvislostí
-
založeny na detailním rozpracování predispozic a vlivů na základě modelu PODNĚT – ODEZVA
-
známý je např. ENGEL-KOLLAT-BLACKWELLŮV MODEL
Model Podnět – Černá skříňka - Odezva
-
Model černé skříňky spotřebitele
-
černá skříňka = mysl spotřebitele, na kterou působí marketingové nástroje prodejce a vlivy vnějšího prostředí
-
jejich vlivem probíhají procesy v této černé skříňce a mají vliv na nákupní rozhodování
-
reakcí je pak konkrétní nákupní a ponákupní chování
-
každý člověk je při svém spotřebním chování ovlivněn určitými podněty (kulturní, společenské, osobní vč. psychologických)
-
k pochopení rozhodovacího procesu spotřebitele musí obchodník rozeznat, kdo o nákupu rozhoduje, kdo ho ovlivňuje, kdo zboží užívá a kdo nákup financuje
Dvě roviny pohledu na kupní chování zákazníků:
Kupní chování spotřebitelů – spotřební chování;
Kupní chování institucí, organizovaných kupců – kupci vystupují jako instituce, nenakupují pro vlastní spotřebu.
Kupní chování spotřebitelů
-
způsob, jakým koneční spotřebitelé, tj. jednotlivci nebo domácnosti nakupují výrobky a služby pro svou osobní spotřebu
-
nákupní chování = součást tzv. „spotřebního chování“ (představuje samotný nákup – tedy vlastní nákupní akci)
-
chování při kterém spotřebitelé projevují při hledání, nakupování, užívání, hodnocení a zacházení s výrobky a službami, od kterých očekávají uspokojení svých potřeb
-
zaměřeno na rozhodování jednotlivců při vynakládání zdrojů na položky, které souvisí se spotřebou
-
cílem každé organizace je získání a udržení co největšího počtu zákazníků
-
základní podmínkou je uspokojení potřeb zákazníka, které ho vedly do dané obchodní jednotky
-
zahrnuje chování spotřebitelů ve vztahu k získávání, používání a zacházení s výrobky a službami
Nákupní jednotka
STYL NÁKUPU:
impulzivní (máme hlad, nebo se nám věc líbí)
za účasti více osob (auto, dovolená)
SLOŽENÍ NÁKUPNÍ JEDNOTKY
iniciátor: osoba podněcující koupi
ovlivňovatel: shromažďuje informace a snaží se přesvědčit ostatní ve skupině
rozhodovatel: finanční autorita (činí konečné rozhodnutí)
nákupčí: provede transakci
uživatel: skutečný spotřebitel (uživatel výrobku)
role se v nákupní jednotce mohou měnit a kdokoliv může zastávat jakoukoliv roli
jedna osoba může zastávat několik rolí
rozpoznání rolí je předpokladem pro zacílení při prodejním procesu