Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

Sociologické modely

  • základem těchto modelů je vliv sociálního prostředí a jeho působení na rozhodování spotřebitele

  • zaměřují se zejména na:

    • vymezení různých sociálních rolí a chování v různých sociálních situacích,

    • významnost některých sociálních skupin (rodina, parta, referenční skupina apod.)

  • modely sledují, jak spotřebitelé reagují na vlivy, které na ně vyvíjí prostředí

Komplexní modely

  • představují znázornění různých vlivů a faktorů do rozsáhlých, provázaných souvislostí

  • založeny na detailním rozpracování predispozic a vlivů na základě modelu PODNĚT – ODEZVA

  • známý je např. ENGEL-KOLLAT-BLACKWELLŮV MODEL

Model Podnět – Černá skříňka - Odezva

  • Model černé skříňky spotřebitele

  • černá skříňka = mysl spotřebitele, na kterou působí marketingové nástroje prodejce a vlivy vnějšího prostředí

  • jejich vlivem probíhají procesy v této černé skříňce a mají vliv na nákupní rozhodování

  • reakcí je pak konkrétní nákupní a ponákupní chování

  • každý člověk je při svém spotřebním chování ovlivněn určitými podněty (kulturní, společenské, osobní vč. psychologických)

  • k pochopení rozhodovacího procesu spotřebitele musí obchodník rozeznat, kdo o nákupu rozhoduje, kdo ho ovlivňuje, kdo zboží užívá a kdo nákup financuje

Dvě roviny pohledu na kupní chování zákazníků:

Kupní chování spotřebitelů – spotřební chování;

Kupní chování institucí, organizovaných kupců – kupci vystupují jako instituce, nenakupují pro vlastní spotřebu.

Kupní chování spotřebitelů

  • způsob, jakým koneční spotřebitelé, tj. jednotlivci nebo domácnosti nakupují výrobky a služby pro svou osobní spotřebu

  • nákupní chování = součást tzv. „spotřebního chování“ (představuje samotný nákup – tedy vlastní nákupní akci)

  • chování při kterém spotřebitelé projevují při hledání, nakupování, užívání, hodnocení a zacházení s výrobky a službami, od kterých očekávají uspokojení svých potřeb

  • zaměřeno na rozhodování jednotlivců při vynakládání zdrojů na položky, které souvisí se spotřebou

  • cílem každé organizace je získání a udržení co největšího počtu zákazníků

  • základní podmínkou je uspokojení potřeb zákazníka, které ho vedly do dané obchodní jednotky

  • zahrnuje chování spotřebitelů ve vztahu k získávání, používání a zacházení s výrobky a službami

Nákupní jednotka

STYL NÁKUPU:

  1. impulzivní (máme hlad, nebo se nám věc líbí)

  2. za účasti více osob (auto, dovolená)

SLOŽENÍ NÁKUPNÍ JEDNOTKY

  1. iniciátor: osoba podněcující koupi

  2. ovlivňovatel: shromažďuje informace a snaží se přesvědčit ostatní ve skupině

  3. rozhodovatel: finanční autorita (činí konečné rozhodnutí)

  4. nákupčí: provede transakci

  5. uživatel: skutečný spotřebitel (uživatel výrobku)

  • role se v nákupní jednotce mohou měnit a kdokoliv může zastávat jakoukoliv roli

  • jedna osoba může zastávat několik rolí

  • rozpoznání rolí je předpokladem pro zacílení při prodejním procesu

Témata, do kterých materiál patří