Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky
  • u rutinního kupního rozhodování nemusí spotřebitel projít všemi fázemi kupního procesu (běžné denní nákupy)

Etapy procesu

Nákupní chování organizací

Odlišnosti nákupu domácností a firem

  • do nákupu je zapojeno více osob (každá má jiné postavení)

  • rozhodnutí o nákupu trvá podstatně delší dobu než u domácností

  • na rozhodnutí se podílí větší množství lidí

  • nakupující jsou více ovlivňováni racionálními ekonomickými a technickými motivy

  • emotivní motivy mají základ v postavení osoby v organizaci (potřeba bezpečí popř. pocitu uznání)

  • výrobky jsou často technicky náročné speciální technické a obchodní znalosti a dovednosti

Typy zákazníků

  • Výrobci,

  • Instituce nevýrobních služeb (finanční, dopravní, …),

  • Obchodníci, tzn. prostředníci a zprostředkovatelé,

  • Vládní instituce a státní správa,

  • Ostatní organizace (církev, charita, …).

Rozhodovací jednotka

  • skupina osob tvoří tzv. rozhodovací jednotku (RJ)

  • složení RJ se mění dle fáze nákupního procesu (generální ředitel bude rozhodovat o koupi nové linky, ale při sjednávání technických parametrů není přítomen)

  • je nutné znát specifika fází u našich zákazníků a přizpůsobit jim prodej

  • účelné je pochopit role jednotlivých pracovníků v rámci RJ a přizpůsobovat těmto rolím argumentaci

  • konkrétní účast jednotlivých pracovníků (funkcí) je závislá nejenom na kupní situaci ale též na:

    • složitosti výrobku

    • míře obchodního rizika, spojeného s nákupem

  1. Iniciátoři: podněcují nákup

  2. Uživatelé: produkt skutečné užívají (výroba nebo provoz)

  3. Rozhodovatelé: oprávnění vybrat dodavatele (vedení organizace)

  4. Ovlivňovatelé: v průběhu rozhodování poskytují informace, doplňují kritéria, atd. (technici, obeznámeni s technickými parametry výrobků v oboru, kteří definují požadované parametry výrobků)

  5. Nákupčí: pracovník nebo složka podniku, která vlastní nákup realizuje a má oprávnění k realizaci smlouvy

  6. Strážní: kontrolují tok informací, sděluje termíny provedení a zajišťuje komunikaci (sekretářky)

Nákupní kategorie

  • na základě stupně obeznámenosti nakupujícího s předmětem nákupu

Nový nákup

- dosud nenakupovaný produkt, neznámá situace

- naléhavá potřeba velkého množství informací

- některé fáze rozhodování se mohou opakovat

Přímý opakovaný nákup

- nákup již dříve zakoupených produktů od prověřených dodavatelů

- známá a bezproblémová situace

Upravený opakovaný nákup (alternativní, modifikovaný)

- změna, vyplývající z nespokojenosti se stávajícím dodavatelem

- existuje pravidelná potřeba nákupu

- potřeba informací o alternativách, konkurenčních dodavatelích, substitutech

- omezený počet fází

  • přesný charakter průběhu nákupu ovlivňuje nákupní situace

  • v některých situacích se určitá stádia vypouštějí (př. opakovaný nákup)

  • nové situace, nebo situace, kdy dochází ke koupi výrobku dražšího rozhodování, projde všemi stádii

Témata, do kterých materiál patří