OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
u rutinního kupního rozhodování nemusí spotřebitel projít všemi fázemi kupního procesu (běžné denní nákupy)
Etapy procesu
Nákupní chování organizací
Odlišnosti nákupu domácností a firem
-
do nákupu je zapojeno více osob (každá má jiné postavení)
-
rozhodnutí o nákupu trvá podstatně delší dobu než u domácností
-
na rozhodnutí se podílí větší množství lidí
-
nakupující jsou více ovlivňováni racionálními ekonomickými a technickými motivy
-
emotivní motivy mají základ v postavení osoby v organizaci (potřeba bezpečí popř. pocitu uznání)
-
výrobky jsou často technicky náročné speciální technické a obchodní znalosti a dovednosti
Typy zákazníků
-
Výrobci,
-
Instituce nevýrobních služeb (finanční, dopravní, …),
-
Obchodníci, tzn. prostředníci a zprostředkovatelé,
-
Vládní instituce a státní správa,
-
Ostatní organizace (církev, charita, …).
Rozhodovací jednotka
skupina osob tvoří tzv. rozhodovací jednotku (RJ)
složení RJ se mění dle fáze nákupního procesu (generální ředitel bude rozhodovat o koupi nové linky, ale při sjednávání technických parametrů není přítomen)
je nutné znát specifika fází u našich zákazníků a přizpůsobit jim prodej
účelné je pochopit role jednotlivých pracovníků v rámci RJ a přizpůsobovat těmto rolím argumentaci
konkrétní účast jednotlivých pracovníků (funkcí) je závislá nejenom na kupní situaci ale též na:
složitosti výrobku
míře obchodního rizika, spojeného s nákupem
-
Iniciátoři: podněcují nákup
-
Uživatelé: produkt skutečné užívají (výroba nebo provoz)
-
Rozhodovatelé: oprávnění vybrat dodavatele (vedení organizace)
-
Ovlivňovatelé: v průběhu rozhodování poskytují informace, doplňují kritéria, atd. (technici, obeznámeni s technickými parametry výrobků v oboru, kteří definují požadované parametry výrobků)
-
Nákupčí: pracovník nebo složka podniku, která vlastní nákup realizuje a má oprávnění k realizaci smlouvy
-
Strážní: kontrolují tok informací, sděluje termíny provedení a zajišťuje komunikaci (sekretářky)
Nákupní kategorie
na základě stupně obeznámenosti nakupujícího s předmětem nákupu
Nový nákup
- dosud nenakupovaný produkt, neznámá situace
- naléhavá potřeba velkého množství informací
- některé fáze rozhodování se mohou opakovat
Přímý opakovaný nákup
- nákup již dříve zakoupených produktů od prověřených dodavatelů
- známá a bezproblémová situace
Upravený opakovaný nákup (alternativní, modifikovaný)
- změna, vyplývající z nespokojenosti se stávajícím dodavatelem
- existuje pravidelná potřeba nákupu
- potřeba informací o alternativách, konkurenčních dodavatelích, substitutech
- omezený počet fází
-
přesný charakter průběhu nákupu ovlivňuje nákupní situace
-
v některých situacích se určitá stádia vypouštějí (př. opakovaný nákup)
-
nové situace, nebo situace, kdy dochází ke koupi výrobku dražšího rozhodování, projde všemi stádii