OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– počet požadavků se v průběhu dne mění
– počet obsluhujících v průběhu dne určuje obchodní jednotka
• pro určení charakteristik systému jsou zapotřebí tyto vstupní údaje:
– počet obsluhujících (stanoví obchodní jednotka)
– doba mezi příchodem dvou požadavků do systému
– doba obsluhy jednoho požadavku
– pomocí modelu jsou z uvedených vstupních charakteristik určeny výstupní parametry modelu
• výstupními charakteristikami modelů teorie front jsou:
– časové charakteristiky (průměrná doba strávená nad jedním zákazníkem, průměrná doba čekání ve frontě)
– charakteristiky počtu (průměrný počet požadavků, průměrná délka fronty)
– charakteristiky využití (míra využití jednotlivých obsluhujících)
• je jasné, že s vyšším počtem obsluhujících bude klesat doba strávená zákazníkem ve frontě vyšší spokojenost zákazníka, ale vyšší náklady
• teorie front má dva základní druhy modelů:
– analytické (snaží se přímo odvodit vzorce pro výpočet jednotlivých charakteristik)
– simulační (lépe prakticky využitelné, simulace na PC s využitím vhodných softwarů, jsou poměrně spolehlivé)
Bezpečnost při práci v maloobchodě
Hlavní prameny pracovního práva:
a) zákoník práce
b) zákon o kolektivním vyjednávání
c) zákon o zaměstnanosti
zákoník práce 2015 zákon č. 262/2006 Sb. ze dne 21. dubna 2006
Problémy při kontrolách
Kontrolorům bezpečnosti práce v maloobchodě komplikuje řada faktorů
a) Vysoká fluktuace zaměstnanců,
b) netransparentnost prostředí
c) Absence důkazů o správných pracovních postupech
Přestávky na jídlo a odpočinek
• Jedno z nejdiskutovanějších témat
• Nedodržování ze strany zaměstnavatelů
• Často jsou poskytovány podle potřeb zaměstnavatele, někdy až na konci směny
• Čerpání přestávek není průkazné – zaměstnanci se zdráhají říkat pravdu
Noční práce
• Nejčastěji- zaměstnavatel nezajistí, aby zaměstnanci pracující v noci byli vyšetřeni lékařem před zařazením na noční práci a pak pravidelně nejméně 1x ročně
Závady při provozu technických zařízení
• Mezi nejčastější náleží neprovádění kontrol a revizí elektrických zařízení
• Elektrická zařízení zejména vypínače jsou zastavěny zbožím – nepřístupné, nejsou označeny předepsanou bezpečností značkou, u osvětlovacích těles chybí kryty
• Není označena nosnost regálů + nesprávné uložení zboží
• Chladírny nesplňují podmínku, aby zde pracující mohli tyto prostory v případě nutnosti okamžitě opustit
• Komunikace v skladech nesplňují stanovené normy průchodnosti, nebo jsou zastavěny materiálem
• Otočná vrata nejsou zajištěna v otevřené poloze
• Sklopné vykládací můstky nemají bezpečnostní značení
• Provozní řád neřeší provozní podmínky manipulace s paletovacími vozíky