OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Členění regálů
přístěnné
oboustranné dají se sestavovat do větších celků
rohové pro umístění na vnější strany rohů, sloupů
speciální policové systémy
Ergonomické požadavky
max. výška pro odběr z polic = 180 cm
středová výška pro práci vestoje = 90
středová výška pro práci vsedě = 70-90
min. výška pro odběr v předklonu = 30-40
hloubka při odběru z polic 60-70 (dole 50-60, střed 30-40, nahoře 30)
flexibilita prostředků
výkonnost zařízení
Optimalizace řízení pohybu zboží v maloobchodě
cíl: zajištění plynulého toku zboží v rámci obchodního provozu
podmínky efektivity pohybu zboží obchodní jednotkou:
zkrácení cest zboží
přímý průtok zboží obchodní jednotkou
preference horizontálního pohybu zboží
oddělení cest zboží, pracovníků i zákazníků
racionální manipulace se zbožím
účelná organizace práce
zachování nákupních podmínek
10. přednáška
Merchandising
= marketingový prvek space managementu
cílevědomé uspořádání sortimentu v prodejní místnosti, jehož cílem je přesvědčit zákazníky nakoupit co nejvíce
úkol = přimět zákazníky, aby si uvědomili i potřeby, které ve skutečnosti nemají
vychází z psychologie zákazníka při prodeji (tj. typické chování zákazníka v prodejních místnostech při nákupu)
zjištěné vzorce chování zákazníků:
- dávají přednost větším komunikacím
- drží se spíše při pravém okraji uličky
- preferují pohyb po směru hodinových ručiček
- mají typický rytmus pohybu (nejdříve jsou rychle, pak zpomalí a nakonec opět zrychlí)
- vyhýbají se obracení zpět
- neradi chodí do rohů místností
- vyhledávají poschodí tím méně, čím dále jsou od vchodu
na základě těchto informací, rozdělujeme plochu podle atraktivity na:
- atraktivní zóny (hlavní trasa, pokladní zóny)
-
- neatraktivní zóny (rohy místností, vstupní prostor, „mrtvý střed“
Prezentace zboží
- co nejúčinnější představení zboží zákazníkovi, připoutání pozornosti k výrobku a podnícení zájmu o koupi
-
vertikální prezentace
- stejný druh zboží v PZ nad sebou, šíře nabídky se projeví horizontálně
- u větších OJ s větší šířkou sortimentu
-
horizontální prezentace
- horizontální prezentace v malém množství jednoho druhu
- pro menší OJ
-
otevřená prezentace
- zákazník může se zbožím pracovat a zkoušet ho
- zvyšuje sklon k nákupu
-
tématická
- různé druhy zboží pod jedním tématem (školní rok, olympiáda, vánoce, velikonoce, atd.)
-
životního stylu
- různé druhy zboží pro segment zákazníků se stejným životním stylem (eko, sport, lovci, rybáři, turisti, atd.)
-
příbuzného zboží
- myšlenková orientace zákazníka ke komplementárnímu zboží (nábytek + doplňky, auta + doplňky)
- impulzivní nákupy
-
v blocích
- nároky na prostor, zájem o mimořádně silnou P