Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

- sortimentní skupiny se člení do samostatných více či méně uzavřených prodejních úseků

- využití u luxusního zboží

- skupiny mohou být zaměřeny na různé cílové skupiny

- fungování úseků je na sobě nezávislé (jiné sortimentní zaměření, design, formou prodeje)

- v univerzálních i specializovaných obchodních domech

místní koncentrace úseků s různorodým sortimentem, které by samostatně nepřilákaly tolik zákazníků

Dispoziční řešení super/hypermarketu

  • kombinace základních typů

  • pohyb zákazníků je rámcově řízen (vchod a východ jsou odděleny)

  • v prodejním prostoru se zákazník pohybuje libovolným způsobem

  • prodej některých sortimentních položek je realizován u pultů s obsluhou (maso, uzeniny, lahůdky…)

  • mimo prodejní bývají zařazeny doplňkové prodejny (květiny, tisk…)

Funkční zóny v OJ

Plochy – struktura ploch dána především charakterem

a) hlavní

  • prodejní místnosti

  • místnosti na poskytování služeb

  1. pomocné

    • místnosti s přímým vtahem ke zboží (sklad…)

    • místnosti s nepřímým vztahem ke zboží (kanceláře, šatny…)

    • komunikace pro pohyb zboží, zaměstnanců a zákazníků

Vybavení prodejní plochy

  • prodejní plocha se neobejde bez určitého vybavení

  • provozní zařízení jsou:

    • vchody a východy

    • vyústění skladů na prodejní plochu

    • pokladny, balící pulty, výdej zboží

    • výstavní zařízení

    • obslužné úseky

    • stanoviště vozíků a další

  • 6 základních funkčních zón

    1. Vstupní prostor

    2. Zóna pro vystavení zboží

    3. Zóna obslužných úseků

    4. Zóna před pokladnami

    5. Pokladní zóna

    6. Kontrolní zóna

Vstupní plocha prodejny

  • volný prostor u vstupu

  • účel = přivítat zákazníka naladit ho na atmosféru prodejny

  • zóna by měla být atraktivní pouze v přivítání, ale ne bohatá na informace

  • nejčastější pohyb ze zóny = pravá strana (výsledky výzkumů)

  • způsob vystavení zboží musí být bezpečný jak pro zaměstnance, tak i pro zákazníky

Zóna pro vystavení zboží

  • rozmístění jednotlivých sortimentních skupin v prodejním prostoru

  • respektování tří základních hledisek:

    1. provozní hledisko - vlastnosti zboží a obalů, cílem je minimalizace nákladů a času při řízení pohybu zboží

    2. marketingové hledisko – psychologie chování zákazníků při nákupu, cílem je maximalizace prodejů

    3. ekonomické hledisko

  • cíle jsou protichůdné, lze je však skloubit

Obslužné úseky

Důvody pro obslužné úseky:

  • lepší komunikace, lepší prezentace

  • možnost nabízet zboží od menších či regionálních dodavatelů

  • a vysvětlit v čem je jejich přidaná hodnota

  • možnost lepší marže

  • zvýšení prodeje

  • zákazníci dávají přednost obslužnému úseku (kvalita, čerstvost?)

Péče o obslužné úseky:

  • velký důraz na design – ten zásadním způsobem ovlivňuje nákupní

atmosféru

  • použití kvalitních, trvanlivých materiálů - přírodní kámen, nerez,

Témata, do kterých materiál patří