OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- sortimentní skupiny se člení do samostatných více či méně uzavřených prodejních úseků
- využití u luxusního zboží
- skupiny mohou být zaměřeny na různé cílové skupiny
- fungování úseků je na sobě nezávislé (jiné sortimentní zaměření, design, formou prodeje)
- v univerzálních i specializovaných obchodních domech
místní koncentrace úseků s různorodým sortimentem, které by samostatně nepřilákaly tolik zákazníků
Dispoziční řešení super/hypermarketu
kombinace základních typů
pohyb zákazníků je rámcově řízen (vchod a východ jsou odděleny)
v prodejním prostoru se zákazník pohybuje libovolným způsobem
prodej některých sortimentních položek je realizován u pultů s obsluhou (maso, uzeniny, lahůdky…)
mimo prodejní bývají zařazeny doplňkové prodejny (květiny, tisk…)
Funkční zóny v OJ
Plochy – struktura ploch dána především charakterem
a) hlavní
-
prodejní místnosti
-
místnosti na poskytování služeb
-
pomocné
-
místnosti s přímým vtahem ke zboží (sklad…)
-
místnosti s nepřímým vztahem ke zboží (kanceláře, šatny…)
-
komunikace pro pohyb zboží, zaměstnanců a zákazníků
-
Vybavení prodejní plochy
prodejní plocha se neobejde bez určitého vybavení
provozní zařízení jsou:
-
vchody a východy
-
vyústění skladů na prodejní plochu
-
pokladny, balící pulty, výdej zboží
-
výstavní zařízení
-
obslužné úseky
-
stanoviště vozíků a další
-
6 základních funkčních zón
-
Vstupní prostor
-
Zóna pro vystavení zboží
-
Zóna obslužných úseků
-
Zóna před pokladnami
-
Pokladní zóna
-
Kontrolní zóna
-
Vstupní plocha prodejny
volný prostor u vstupu
účel = přivítat zákazníka naladit ho na atmosféru prodejny
zóna by měla být atraktivní pouze v přivítání, ale ne bohatá na informace
nejčastější pohyb ze zóny = pravá strana (výsledky výzkumů)
způsob vystavení zboží musí být bezpečný jak pro zaměstnance, tak i pro zákazníky
Zóna pro vystavení zboží
rozmístění jednotlivých sortimentních skupin v prodejním prostoru
respektování tří základních hledisek:
provozní hledisko - vlastnosti zboží a obalů, cílem je minimalizace nákladů a času při řízení pohybu zboží
marketingové hledisko – psychologie chování zákazníků při nákupu, cílem je maximalizace prodejů
ekonomické hledisko
cíle jsou protichůdné, lze je však skloubit
Obslužné úseky
Důvody pro obslužné úseky:
lepší komunikace, lepší prezentace
možnost nabízet zboží od menších či regionálních dodavatelů
a vysvětlit v čem je jejich přidaná hodnota
možnost lepší marže
zvýšení prodeje
zákazníci dávají přednost obslužnému úseku (kvalita, čerstvost?)
Péče o obslužné úseky:
velký důraz na design – ten zásadním způsobem ovlivňuje nákupní
atmosféru
použití kvalitních, trvanlivých materiálů - přírodní kámen, nerez,