OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hladina zásob v obchodě
přístupy k řízení zásob se u jednotlivých obchodních jednotek výrazně liší
pro účely modelů řízení zásob je nutné rozlišovat:
- maximální zásobu (výše zásoby těsně po dodávce zboží)
- minimální zásobu (výše zásoby těsně před novou dodávkou)
- objednací zásobu (okamžik, kdy je nutné objednat novou dodávku)
- pojistnou zásobu (pojistka proti výkyvům)
Řízení zásob v podmínkách jistoty
- základní, nejjednodušší model a využívá se jako názorná ilustrace principů a souvislostí, protože v čisté podobě je téměř nevyužitelný
- předpoklady modelu:
- poptávka je přesně známá
- spotřeba probíhá konstantním tempem
- velikost dodávky je konstantní
- neexistují žádné výkyvy (v poptávce, ve velikosti objednávky, apod.)
Řízení zásob v podmínkách nejistoty
- principy jsou podobně, jako u řízení zásob v podmínkách jistoty, ale:
- všechny vstupy modelu (poptávka, čas dodání, apod.) jsou náhodnými veličinami s určitým rozdělením
- spotřeba probíhá nerovnoměrně a nespojitě
- je nutné udržovat pojistnou zásobu (v optimální výši)
- postup řešení je podobný jako v prostředí jistoty, výstupem modelů je optimální velikost dodávky
- z důvodů výkyvů je nutné udržovat pojistnou zásobu na určité úrovni
Moderní metody řízení zásob
Metoda Just in Time (JIT)
na základě japonské metody KANBAN (metody „pružných výrobních systémů“, „plánování zásobování materiálem“ nebo „výrobně dopravní integrace“)
podstata = řešení časové a věcné vazby pohybu zboží s cílem odstranit zásoby - nahradit přesně fungujícími dodávkám
problém uplatnění v turbulentním prostředí bez možnosti přesné predikce a propočtů
od 80.let v USA a EHS
musí být nastaveny perfektně fungující dodavatelsko-odběratelské vztahy
v obchodě není v ryzí podobě příliš aplikovatelná (obrovské množství skladových položek, hustota dopravního provozu apod.)
ale využitelnost se zvyšuje s moderními technikami v obchodním provozu (čárové kódy, informační systémy apod.)
nejvyšším stupněm uplatnění metody JIT je filosofie ECR (Efficient Consumer Response):
systematické propojení všech článků hodnotového řetězce
vychází z PULL PRINCIPU – nabídka každého článku striktně vychází ze znalosti poptávky článku druhého
míra kooperace je na maximální úrovni, do procesu jsou vtaženi též zákazníci a výrobci
zákazníci definují své preference a potřeby dojde k optimalizaci výrobního a obchodního sortimentu
naprostá eliminace nesouladu mezi nabídkou a poptávkou
Metoda ABC
Uplatnění metody vychází ze zkušenosti, že není možné věnovat všem druhům zboží stejnou pozornost
Tři skupiny prvků:
A – prvky souboru s velkým rozsahem výskytu, malým počtem druhů a poměrně velkým podílem na obratu a na zásobách
B – vyvážený podíl počtu druhů s podílem na prodeji (skupinu vymezujeme až po určení A, C)
C – převažující počet druhů zboží s malým objemem prodeje a nižším podílem na prodeji
rozdělení do ABC má vliv na: