OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- počet prodejů výrobku za určité období (rychlost obratu)
- nároky na prodejní prostor (plocha, kterou zabere jeden výrobek)
ideální je výrobek s velkou marží, který se rychle prodává a nezabírá příliš prostoru v obchodní jednotce
uvedená kritéria jdou často proti sobě (např. rychloobrátkové zboží je široce zastoupeno u konkurence tlak na snížení ceny, apod.)
Specializace sortimentu
volba sortimentu obchodní jednotky patří k základním a zároveň nejdůležitějším rozhodnutím
žádná obchodní jednotka nemůže nabízet všechny dostupné výrobky, každá se musí určitým směrem specializovat
specializace = omezení sortimentu jen na určité skupiny, resp. podskupiny nebo komerční druhy
Šířka sortimentu
počet skupin, podskupin či druhů zastoupených v obchodním sortimentu
počet druhů zboží, které uspokojí odlišnou potřebu
Hloubka sortimentu
počet položek v rámci jedné skupiny, podskupiny či druhu
ovlivňuje možnost výběru v dané skupině podle požadovaných užitných vlastností, ceny, značky, výrobce nebo země původu
druhy zboží, které uspokojí stejnou potřebu, ale liší se užitnými vlastnostmi a případně i cenou
Změny sortimentu
sortiment se mění v závislosti na změnách požadavků zákazníků, nabídky výrobců i jiných vlivů
nutná pružná reakce obchodní jednotky na tyto změny
Změny v obchodním sortimentu – vývojové (spojeny s vývojem výrobního procesu a se změnami potřeb obyvatelstva) a sezónní (spojeny s časovými výkyvy ve spotřebitelské poptávce a se spotřebitelskými zvyklostmi během roku)
Druhy změn
- změny sezónní (vánoce, zima, léto, …)
- trvalé vývojové změny (módní vlny apod.)
Obchodní sortiment a formy prodeje
charakterizovány třemi hlavními atributy:
účastí zákazníka na jednotlivých fázích prodeje
přístupem zákazníka k zásobě zboží
způsob předání zboží zákazníkovi
formy prodeje:
samoobslužný prodej
pultový prodej
kombinované formy (volný výběr, vzorkový prodej)
Bezpečnost zboží v obchodních jednotkách
inventurní rozdíly – důvody:
- přeprava 7%
- manipulace v prodejně 15%
- změna vlastností zboží 3% (zelenina – obsah vody, vyschnutí, atd.)
- vypršení lhůty spotřeby 6%
- nesprávné kódy 11% (PL kódy – neoznačené zboží)
- krádeže zákazníků 43%
- krádeže zaměstnanců 15%
zboží nejvíc lákavé pro zloděje – kosmetika, alkohol, video, dámské oděvy, drobná elektronika, módní doplňky, tašky (Ikea) a nákupní vozíky nebo košíky
Typy krádeží:
-
vnější
- pachatelé zákazníci
- přicházejí za účelem krádeže zboží
- prevence – fyzická a technická ochrana
-
vnitřní
- krádeže personálu (prodavači, skladníci, pokladní, administrativní pracovníci,
fyzická ostraha, uklízeči, atd.)
- krádeže dodavatelů, popř. zaměstnanců centrálního skladu
- prevence – zabezpečení objektu a zboží, vhodný výběr pracovníků, kontrola