Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP1_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

- počet prodejů výrobku za určité období (rychlost obratu)

- nároky na prodejní prostor (plocha, kterou zabere jeden výrobek)

  • ideální je výrobek s velkou marží, který se rychle prodává a nezabírá příliš prostoru v obchodní jednotce

  • uvedená kritéria jdou často proti sobě (např. rychloobrátkové zboží je široce zastoupeno u konkurence tlak na snížení ceny, apod.)

Specializace sortimentu

  • volba sortimentu obchodní jednotky patří k základním a zároveň nejdůležitějším rozhodnutím

  • žádná obchodní jednotka nemůže nabízet všechny dostupné výrobky, každá se musí určitým směrem specializovat

  • specializace = omezení sortimentu jen na určité skupiny, resp. podskupiny nebo komerční druhy

Šířka sortimentu

  • počet skupin, podskupin či druhů zastoupených v obchodním sortimentu

  • počet druhů zboží, které uspokojí odlišnou potřebu

Hloubka sortimentu

  • počet položek v rámci jedné skupiny, podskupiny či druhu

  • ovlivňuje možnost výběru v dané skupině podle požadovaných užitných vlastností, ceny, značky, výrobce nebo země původu

  • druhy zboží, které uspokojí stejnou potřebu, ale liší se užitnými vlastnostmi a případně i cenou

Změny sortimentu

  • sortiment se mění v závislosti na změnách požadavků zákazníků, nabídky výrobců i jiných vlivů

  • nutná pružná reakce obchodní jednotky na tyto změny

  • Změny v obchodním sortimentu – vývojové (spojeny s vývojem výrobního procesu a se změnami potřeb obyvatelstva) a sezónní (spojeny s časovými výkyvy ve spotřebitelské poptávce a se spotřebitelskými zvyklostmi během roku)

Druhy změn

- změny sezónní (vánoce, zima, léto, …)

- trvalé vývojové změny (módní vlny apod.)

Obchodní sortiment a formy prodeje

  • charakterizovány třemi hlavními atributy:

    1. účastí zákazníka na jednotlivých fázích prodeje

    2. přístupem zákazníka k zásobě zboží

    3. způsob předání zboží zákazníkovi

  • formy prodeje:

    1. samoobslužný prodej

    2. pultový prodej

    3. kombinované formy (volný výběr, vzorkový prodej)

Bezpečnost zboží v obchodních jednotkách

  • inventurní rozdíly – důvody:

- přeprava 7%

- manipulace v prodejně 15%

- změna vlastností zboží 3% (zelenina – obsah vody, vyschnutí, atd.)

- vypršení lhůty spotřeby 6%

- nesprávné kódy 11% (PL kódy – neoznačené zboží)

- krádeže zákazníků 43%

- krádeže zaměstnanců 15%

  • zboží nejvíc lákavé pro zloděje – kosmetika, alkohol, video, dámské oděvy, drobná elektronika, módní doplňky, tašky (Ikea) a nákupní vozíky nebo košíky

  • Typy krádeží:

  1. vnější

- pachatelé zákazníci

- přicházejí za účelem krádeže zboží

- prevence – fyzická a technická ochrana

  1. vnitřní

- krádeže personálu (prodavači, skladníci, pokladní, administrativní pracovníci,

fyzická ostraha, uklízeči, atd.)

- krádeže dodavatelů, popř. zaměstnanců centrálního skladu

- prevence – zabezpečení objektu a zboží, vhodný výběr pracovníků, kontrola

Témata, do kterých materiál patří