OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
sklo
barvy - tmavší pro zvýraznění kontrastu mezi barvami
vystaveného zboží a prostředím prodejny
světlo – při použití tmavých barev důraz na osvětlení LED svítidla
– úsporná, výkonná (zatím drahá)
Pokladní zóny
Zahrnují:
registrační pokladny
snímače
váhy
tiskárny
software
pult pro zboží
místo pro pokladní
Východ
stejná forma jako vstup
zákazník je po platbě a už mu nic nenabízíme
někdy umístěním zboží i v této zóně (zboží velké váhy a objemu)
Obchodní zařízení
soubor různých strojů, přístrojů a zařízení, které slouží k:
přípravě zboží k prodeji (balicí a porcovací stroje, váhy)
samotnému prodeji (pulty, regály a jiné výstavní zařízení)
k inkasu (pokladny)
usnadnění pohybu zákazníka při nákupu (vozíky, košíky)
Proces tvorby dispozičního řešení
-
Rozdělení prodejného prostoru na funkční zóny
-
Rozmístění sortimentních skupin v prostoru
-
Rozhodnutí o umístění a uspořádání zařízení
-
Tvorba pracovišť
9. přednáška
Obchodně-provozní operace
fyzický pohyb zboží od dodavatele až do rukou zákazníka
skladovací, prodejní, manipulační činnosti pro zajištění pohybu zboží z provozní jednotky ke spotřebiteli
nastavení systému průtoku zboží obchodní jednotkou tak, aby fungoval co nejlevněji a co nejlépe
cíl = zajistit:
plynulost obchodního provozu
minimalizaci nákladů s provozem souvisejících
jednotlivé obchodně-provozní operace musí mít logickou posloupnost
obchodně provozní operace:
příjem zboží,
uložení a skladování zboží,
příprava zboží k prodeji,
doplnění zboží do prodejní místnosti
vystavení zboží
prodej zboží
případně výdej zboží
Příjem zboží
sladěn a koordinován s komplexním systémem obchodní logistiky
systém a mechanismus procesu přijímání zboží se v závislosti na charakteru obchodní činnosti výrazně liší
odlišnosti jsou nejen u jednotlivých obchodních jednotek, ale také u různých technologických skupin zboží
úkon, kdy přechází zboží do držení a vlastnictví maloobchodní jednotky
od této chvíle až do finálního prodeje je řízení jeho pohybu a úprav v režii příslušné maloobchodní jednotky
za přítomnosti dodavatele
kvalita a neporušenost obalů
vždy pověřeným pracovníkem
pokud zboží neodpovídá, nesmíme zástupce dodavatele pustit
zjištěné závady zaznamenat do dodacího listu a nechat potvrdit
mimo fyzické přejímky též kontrola účetní (faktury, fyzické vs. účetní množství ceny na fa. vs. ceny při objednávce, celková cena, vyjednané výhody)
faktory ovlivňující způsob příjmu zboží:
velikost a druh provozní jednotky,
dodavatelé
charakter přepravy a způsob balení zboží
charakter sortimentu
hmotné zajištění příjmu
personální zajištění příjmu
proces příjmu se přizpůsobuje s ohledem na:
charakter,
vlastnosti,