OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
(110 – 160 cm)
velký důraz je kladen na způsob vystavení zboží (položení, zavěšení, postavení …)
zboží nesmí působit dojem výstavky, kterou se zákazník zdráhá porušit
zboží vystavujeme tam, kde vzniká zákazníkova potřeba
využíváme placených i neplacených regálů
optimální výška regálu je 150 cm
zboží stejné značky by nemělo být oddělováno konkurenčními výrobky, mělo by být vystavováno pohromadě
měla by být věnována pozornost záručním lhůtám pracím s nimi
nejprve prezentujeme drahé zboží, až posléze levnější zboží
třídit a nevystavovat zboží neodpovídající standardu
eliminovat vyprodanost zboží z regálů
Nákupní atmosféra
nehmotný prvek obchodního provozu
soubor vlivů působících na smysly zákazníka v průběhu celého nákupního procesu
= výsledek působení kvantitativních a kvalitativních vlivů na smysly zákazníků
Prvky nákupní atmosféry
-
design prodejny (store design)
dispoziční řešení prodejny (store layout)
prezentace zboží
personál (počet i kvalita, organizace práce)
zákazníci
značný význam pro vnímání a hodnocení obchodní jednotky je značný
zákazník tyto vlivy vnímá částečně vědomě a zčásti podvědomě
nákupní atmosféru nelze vytvářet, zkoumat ani hodnotit jako celek
5 E nákupní atmosféry
Exciting (podněcovat zákazníkův zájem)
Experimental (nový dojem z výrobků)
Evocative (vyvolat asociace pozitivní)
Enhancing (zdůraznění vlastní výrobku)
Easy to shop (usnadnit nakupování)
Vnější prvky nákupní atmosféry
působí na zákazníka ještě před samotným nákupem
cílem je přilákat zákazníka do prodejny, přimět ho k zahájení nákupního procesu
- řadíme sem:
Architektura prodejny
působí již na relativně velké vzdálenosti
zdůrazní sortiment
zdůrazní původ zboží
důraz na velikost prodejní plochy
zdůraznění kvality (drahé doplňky), či cenovou úroveň prodávaného sortimentu
měla by být začleněna do svého okolí (typ osídlení atd.)
zrakový či statický stimul
Vstup do OJ
příjemný a dostatečně kapacitní vstup (dle sortimentu)
usměrnit a urychlit pohyb
lepší orientace
ideálně bez dveří a bariér
Druhy:
-
otevřená průčelí (open storefront)
- větší OJ, široký vstupní prostor
- rychlý pohyb zákazníků
- nevyužívají přínosu výkladních skříní
-
uzavřená průčelí (closed storefront)
- u malých OJ
- využití výkladních skříní
- úzké vstupní prostory
Parkovací prostory
- parkoviště – přispívají k nákupní atmosféře
přístupnost, kapacita, bezplatnost, krátká vzdálenost, manipulace s vozíky, orientační symboly/tabule
Výkladní skříně
nejúčinnější vnější stimul MOJ
působí 24 hodin, průměrná doba sledování výlohy je od 9 do 25 sec
častost obměny zboží ve výkladní skříni: 10 – 14 dní u obchodních domů
-
delší dobu, změna sortimentu v MOJ
-
vnímatelnost = ovlivňuje směr pohybu, frekvence potenciálních nakupujících, atraktivnost nabídky
cíle: