OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- identifikace prodejní jednotky,
- přilákání zákazníka do prodejny
řešení výkladních skříní: určení optimálního počtu, velikosti, tvaru, barevného řešení, výběru tématu, správného zboží, správného umístění vybraného zboží
Nápisy a průhledy do OJ
průhledy do OJ - ne pro prezentaci zboží, ale na přitažlivou část OJ
nápisy – nutná dobrá viditelnost
- druhy:
-
identifikující = kdo prodává (název, logo)
-
sdělující = co se prodává (potraviny, skrytá sdělení)
-
určující formu prodeje (samoobsluha)
-
informace o otevírací době, adrese atd. (platební karty, kontakty, akce apod.
- viditelnost nápisů
- působící celých 24 hodin
- pravdivost a úplnost
- způsoby informování pomocí VS:
reprezentativní vzorek sortimentu
módní a sezónní zboží
cenové akce
aranžérské a reklamní prvky a materiály
- podpora propagačních akcí výrobců
- faktory výběru sortimentu do VS:
- specializační profil OJ
- vhodná kombinace stálého a rychloobrátkový sortimentu
- ziskovost zboží
- nákupově impulzní zboží
- podpora propagačních akcí výrobců
- zásady prezentace zboží ve VS:
- příbuzné zboží společně
- velké zboží po stránkách, ne příliš malé zboží)
- VS ne příliš hluboká
- čistota + vhodné osvětlení
- nepřehlednost
Vnitřní prvky
působí uvnitř MOJ a vytváří přímo nákupní atmosféru
působí uvnitř OJ, pokud tedy zákazník do OJ nevstoupí, tyto prvky na něj nepůsobí
cílem je přimět zákazníka, který vstoupil do OJ, aby:
- zahájil nákup
- nakoupil co nejvíc
- nákup v budoucnu zopakoval
Osvětlení prodejní místnosti
úroveň osvětlení je dána více parametry (intenzita, barva, rovnoměrnost, stínivost…)
v OJ se využívá osvětlení:
prodejní místnosti jako celku
regálů a pultů
vybraných druhů zboží
výkladních skříní
nejlepší osvětlení je takové, které zákazník vědomě neregistruje (tj. působí přirozeně)
intenzita osvětlení regálů a pultů bývá větší než intenzita osvětlení prodejní místnosti jako celku
zejména u ovoce a zeleniny lze vhodným osvětlením docílit vyšší atraktivity
Barevné řešení interiéru
vkusné a harmonické
barvy a materiály jsou voleny tak, aby upoutaly pozornost zákazníka a urychlily jeho kupní rozhodnutí
barevné řešení vychází z psychologie vnímání barev (chladné barvy se umisťují v klidném prostředí či u luxusního zboží)
teplé barvy pro vchody, výlohy a impulzivní zboží
potraviny: ne zelená, červená apod.
sladění na firemní barvy
Hudební kulisa
ovlivňuje tempo pohybu zákazníků
platí, že:
pomalá hudba zpomaluje pohyb zákazníků oproti hudbě rychlejší
pomalá hudba způsobuje pomalejší tempo pohybu zákazníků než hudba žádná
možná je i volba hudby dle sortimentního zaměření OJ (např. hračkářství – hudba z dětských filmů)
hluk lidí, manipulace se zbožím, hudba, obchodní zařízení