OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typy služeb
a) základní, specializované dodatečné
b) služby spojené s prodejem zboží: před, během, po prodeji
c) služby nezávisle na prodeji zboží
d) zdarma, za poplatek
Personál a služby
personál = faktor kvality služeb
vzdělaní, kompetentní, kvalifikovaní
vnější úprava
empatie
rychlost
výběr pracovníků podle segmentu zákazníků ???
vzdělávání - motivace - hodnocení
Vývojové tendence
změny = zrušení tradičních služeb
zavedení nových - levných, nenáročných služeb
příčiny = zákazníci, ekonomika, konkurence
Služby zdarma – přizpůsobená provozní doba, rychlost obsluhy, recepty, opravy zboží v záruce, ochutnávky
Placené služby – odvoz zboží do byt, úprava oděvu, střihová služby, instalace, montáž, zásilkový a splátkový prodej,
Služby spojené s nákupem zboží - úschovna zavazadel, šatna, dětský koutek, občerstvení, parkoviště
13. přednáška
Spotřební chování zákazníků
-
spotřební chování = jakékoliv chování či konání spojené nějakým způsobem s předměty určenými ke spotřebě
-
předurčeno začleněním člověka do společnosti a jeho konáním a chováním obecně
-
nevztahuje se jen k procesu užívání či nákupu produktu, představuje chování ve všech fázích (uvědomění si potřeby přes rozhodování o vhodné variantě produktu, vlastní nákupní akci a také následné užívání a odkládání produktu)
-
představuje chování konečných spotřebitelů ve vztahu k získávání, užívání a odkládání spotřebních produktů
-
zahrnuje nejen chování jednání spojené s bezprostředním nákupem nebo užitím výrobku, ale i ovlivňující okolí
-
vše, co se váže na proces vedoucí k nákupní aktivitě
-
zkoumáno nejen psychology, ale také řadou dalších oborů (sociologie, kulturní antropologie, ekonomie …)
Přístupy ke spotřebnímu chování
v rámci spotřebního chování se rozlišuje několik přístupů, které toto chování vysvětlují
čtyři základní přístupy ke spotřebnímu chování:
racionální modely
psychologické modely
sociologické modely
komplexní modely
Racionální modely
-
nahlížejí na spotřebitele jako na racionálně uvažující osobnost
-
spotřebitelé se chovají podle zásad ekonomické efektivnosti a úvah o výhodnosti nákupu (zvažují vztah mezi příjmem, cenami, rodinným rozpočtem atd.)
-
spotřebitelé řeší kategorie jako mezní užitek, křížová elasticita poptávky nebo indiferenční křivky
-
spotřebitel je spíše vnímán jako kalkulátor bez vlivu emocí, osobnostních nebo společenských preferencí a ostatních vlivů
Psychologické modely
-
jsou založeny na postižení hlubších motivačních struktur a vztahu vědomí – podvědomí
-
vychází z učení Freuda a jeho následovníků a předpokládá, že většinu motivů si spotřebitel neuvědomuje, protože zůstávají skryty
-
další psychoanalytické přístupy se zaměřují na procesy učení, vnímání a utváření postojů vč. typologie osobnosti