OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Faktory ovlivňující nákupní chování spotřebitelů
na rozhodovací proces o koupi výrobku má vliv mnoho faktorů
faktory lze rozdělit do čtyř kategorií
nákupní situace
osobní vlivy
psychologické vlivy
společenské vlivy
společenské faktory
referenční skupina
rodina
kulturní faktory
Nákupní situace
-
hlavní vliv na typ nákupní situace má angažovanost zákazníka při koupi (vyšší angažovanost u rizikových koupí)
-
angažovanost přímo ovlivňuje množství sháněných informací o výrobku
-
Široké řešení problému
-
při nové potřebě, nutné velké množství informací
-
posuzování alternativních řešení
-
získání náklonnost zákazníka může přerůst ve stálé odebírání produktu
-
-
Omezené řešení problému
-
zákazník má s výrobkem jisté zkušenosti
-
shánění informací a hodnocení několika alternativ
-
sklon zůstat věrný značce, kterou zakoupil již dříve
-
konkurence má málo možností, jak zákazníka ovlivnit, aby změnil značku nebo model
-
-
Automatická reakce
-
vysoká věrnost značce, účinnost reklamy
-
osobní prodej těmto klientům je nadbytečný
-
firmy mohou kalkulovat i s možnostmi výkupu staršího zboží, nebo prémie za věrnost
-
-
Osobní (psychologické) vlivy
-
týkají se psychologie jedinců
-
Osobnost
-
GALÉN (sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik)
-
Eysenck (extravert, intavert, neurotik)
-
Buzzott (dominantní, submisivní, vstřícný, nepřátelský)
-
-
Motivace
-
pojí se s potřebami (čím silněji zákazník potřebu vnímá, tím více bude o koupi výrobku usilovat)
-
prodejce může zvýšit motivaci kupujícího tím, že povzbudí vědomí potřeby
-
u spotřebitelů mohou probíhat tři výběrové procesy:
-
Výběrové vystavení vlivu (jsou vyhledávány a čteny jen jisté informační zdroje)
-
Výběrové vnímání (člověk z těchto zdrojů vnímá jen jisté myšlenky, sdělení a informace)
-
Výběrové zadržení (jen některé z nich si člověk pamatuje)
-
-
-
Učení
-
reprezentováno zkušeností s výrobky (nákupní zkušenosti)
-
spotřebitel se naučí, které značky jsou znakem kvality a kterým prodejcům je možno důvěřovat
-
-
Životní styl
-
zařazení lidí z psychografického hlediska do skupin podle jejich přesvědčení, činnosti, hodnot a demografických charakteristik (příjem, vzdělání)
-
je vzorec žití, vyjádřený v činnostech, zájmech a názorech lidí (skejťáci, emo)
-
účinná metoda pro predikci kupního chování (účinnější než např. osobnost či společenská třída)
-
-
věk
-
zaměstnání
-
ekonomická situace
-
Společenské vlivy
-
Společnost (sociální skupiny)
-
sociální skupiny jsou velmi důležité, protože ovlivňují spotřební chování – členové sdílí stejné hodnoty, udržují vzájemný kontakt a členové si jsou vědomi příslušnosti ke skupině
-
rozlišujeme:
-
primární sociální skupiny (rodina, přátelé, týmy, kluby apod.)
-
sekundární skupiny (politické strany, náboženská sdružení apod.)
-
-