OBP1_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dodavatelský řetězec = soubor po sobě následujících, vertikálně organizovaných transakcí představujících postupná stádia tvorby hodnoty
širší koncept, jehož cílem je zajistit vazbu a koordinaci mezi procesy dalších účastníků dodavatelského řetězce, konkrétně dodavatelů, odběratelů a spotřebitelů a procesy podniku samotného
nahlíží na dodavatelský řetězec jako na jednotný a samostatný celek
vyžaduje strategické rozhodování
považuje vyvažování zásob za poslední instanci
vyžaduje systémovou integraci
Typické rysy SCM
rozvoj v několika stádiích rostoucí vnitropodnikové i mezipodnikové integrace a koordinace
může zahrnout a propojit mnoho nezávislých podniků a organizací důraz na řízení vnitroorganizačních a meziorganizačních vztahů
zahrnuje obousměrný tok produktů (zboží a služeb) a informací a s nimi spojených manažerských i provozních činností jednoho podniku.
snaží se o naplnění cílů poskytnout vysokou zákaznickou hodnotu při odpovídajícím využití zdrojů a vytvořit konkurenční výhodu řetězce
Hlavní principy a důvody tvorby dodavatelských řetězců
DŘ = hlavní motor akcií a konkurenční diferenciace (důsledná minimalizace nákladů a soustavné zvyšování výkonnosti
dodavatelských procesů)
důraz na projektování integrovaných modelů obchodu
ohled na inovace a vývoj trhu
permanentní tvorba nových strategií, outsourcing, vertikální integrace
cíl - optimální integrace obchodních procesů od dodavatelů až k zákazníkům; plně využít potenciálů obratu během výrobkového cyklu
Řízení zásob v obchodním provozu
zásoby u obchodních firem tvoří 60 – 80 % celkové hodnoty aktiv váží 60 – 80 % investovaného kapitálu
kapitál je v zásobách vázán po celou dobu provozu obchodní jednotky
cílem řízení zásob je zajistit plynulost obchodního provozu při minimálních nákladech spojených s procesem zásobování
je zde nutné spojení provozního a ekonomického hlediska:
- příliš malá zásoba je sice levná, ale dochází k narušení plynulosti obchodního provozu a to se negativně promítne do úrovně prodejů
- příliš velká zásoba je nehospodárná (prostředky vložení do zásob se nijak nezhodnocují)
úkolem je tedy určit optimální úroveň zásob a nejlepší režim zásobování
existuje celá řada modelů řízení zásob
Zásobování a náklady
náklady související s řízením zásob mají řadu složek, jejich průběh je vzhledem k režimu zásobování často protichůdný
skupiny:
- náklady na držení zásob (rostou lineárně s množstvím průměrné hladiny zásob, např. skladovací náklady)
- náklady na doplňování zásob (lineárně rostou s počtem objednávek, např. dopravně-přepravní služby)
Tradiční modely řízení zásob
předpoklady tradičních modelů řízení zásob:
znalost předpokládané poptávky (spotřeby zásob), množství zásob k objednání je za příslušné období známé
cílem je najít takový režim zásobování, kdy celkové náklady související s řízením zásob jsou minimální
obě nákladové skupiny mají vzhledem k velikosti objednávky protichůdný průběh