01 Dopravní stavby - Úvod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zdroj: www.zeppelinflug.de
zdroj: www.zeppelinflug.de
57
1783 – první návrh řiditelné vzducholodě
1852 – první fungující vzducholoď
1937 – havárie vzducholodě Hindenburg = konec éry
velkých dopravních vzducholodí
Vznášedla - univerzální dopravní prostředek
Vynálezcem prakticky použitelného vznášedla je Sir Christopher Sydney
Cockerell (4. 6. 1910 – 1. 6. 1999) – první vznášedlo v roce 1956.
První vznášedlo na světě (zdroj: hoverclub.org.uk)
58
Princip vznášedla
Proud vzduchu do vzduchového polštáře je dodáván buď samostatným
dmychadlem nebo je odebírán z pohonného dmychadla. Vháněn je do
speciálních zástěn z pružného materiálu, které umožňují pohyb vozidla
přes vyšší překážky.
K řízení se používá směrového kormidla stejně jako u letadel, nebo také
obracečů tahu umístěných po stranách pohonného dmychadla.
zdroj: cs.wikipedia.org
zdroj: www.vznasedla.com
59
Charakteristika a využití
Vlastnosti
Obojživelné vozidlo
Rychlost dle povrchu
hladina nebo sníh 70 - 100 km/h
Universálnost
Ekologický provoz
Spotřeba 10 - 30 l/hod. pro malé typy
Využití
Doprava přes kanál La Manche
Záchranářské jednotky
Vojenské verze
Výzkumné a ekologické
zdroj: www.vznasedla.com
zdroj: en.wikipedia.org
60
Kosmická doprava
zdroj: www.letectvi.cz
zdroj: www.letectvi.cz
Nákladní doprava
První rakety pro vojenské a zábavné účely
vznikaly v Číně již v 11. stol.
Nejstarší moderní dopravní rakety
vznikaly v průběhu II. světové války
v německých laboratořích pro dálkové
bombardování Velké Británie.
Využívají se pro dopravu družic a
zásobování orbitálních stanic.
Ve většině případů jsou to zcela
automatizované lety.
Hmotnosti vynášeného zatížení 50 – 100
000 kg.
zdroj: www.letectvi.cz