01 Dopravní stavby - Úvod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
začlenění do celoevropského systému VRT
zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
70. léta – první úvahy o VRT
90. léta – definování základních
směrů VRT
2009 – 2012 – revize a aktualizace
dnes koridory VRT územně chráněny
Železniční síť ČR – Rychlá spojení
33
Potřeba rychlého a kvalitního spojení mezi velkými městy v ČR a jejich napojení na
významná města v zahraničí.
Projekt rychlá spojení:
1225 km tratí, rychlost 160 až 350 km.h-1
odhadované stavební náklady 500 až 600 mil. Kč/km (celkem 600 mld. Kč)
Brno – Praha za 1 hodinu, Brno – Ostrava za 45 minut
Uvolnění
kapacity na stávajících koridorových tratích
Postupná segregace dopravy (přínosy pro nákladní dopravu)
zdroj: Ing. Šlegr: Priority rozvoje železniční dopravní cesty
34
zdroj: Bc. Marek Binko, ŽDC 2014; www.vysokorychlostni-zeleznice.cz
Železniční síť ČR – Rychlá spojení
Silniční doprava
zdroj: www.rsd.cz
zdroj: www.amusingplanet.com
Silniční doprava - charakteristika
Výborná dostupnost – hustá silniční síť → přeprava „z domu do
domu“
Operativnost, flexibilnost
Velká úspora času (rychlost) – nejnižší doba přepravy
především na krátké vzdálenosti
Nízké výpravní fixní náklady
Relativně malé prostoje a čekací doby
Negativní vliv na krajinu a životní prostředí (emise CO2, zábory
pozemků, hluk)
Nemožnost přepravy některých druhů (především
nebezpečných) nákladů
36
Silniční doprava - historie
vynález kola
z vykopávek starověkého města Uru, dnešní Varky, z doby 3400 – 3100 let
př. n. l. víme, že staří Sumerové užívali válečné vozy, archeologické nálezy z
bulharské vesnice Bekovo posunují vynález kola do doby 5800 př. n. l., to je
zatím nejstarší nález