Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




01 Dopravní stavby - Úvod

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (6.48 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

zdroj: www.vlaky.net 

První náznak vynálezu dieselové 
lokomotivy v roce 1913 (ve Švédsku). 

Spolehlivá dieselová lokomotiva byla 
sestrojena až ve 30. letech 20. st. 
společností General Motors v USA. 

Slouží pro potřeby přepravy na 
neelektrifikovaných tratích nebo jako 
pracovní jednotky. 

            21 

Železnice – elektrické lokomotivy 

zdroj: www.vlaky.net 

Výhody: 

Nízká hlučnost 

Ekologický provoz 

Rychlost 

Akcelerace 

Nevýhody: 

Standardizace 

Potřeba elektrifikace tratě 
 

zdroj: www.zelpage.cz 

Podle typu napájecí soustavy 
rozlišujeme tyto typy lokomotiv: 

stejnosměrné (nejčastěji 3 kV nebo 1,5 kV) 

střídavé (25 kV, 50 Hz nebo 15 kV, 16 2/3 Hz 
dnes 16,7 Hz ) 

vícesystémové (více napájecích soustav, 
obvykle střídavé i stejnosměrné) 

akumulátorové (pouze pro posun atd.) 

            22 

34 % tratí 

železniční trať s provozní rychlostí min. 250 km.h-1 

rychlostní rekord:  574,8 km.h-1 (Francie, 2007); 603 km.h-1 (Japonsko, Maglev, 2015)  

zrychlení z 0 na 300 km.h-1 na délce 10 až 20 km 

výhody VRT 

velká kapacita (666 cestujících v jedné soupravě, max. 15 souprav za hodinu, tj. až 
400 000 cestujících za den) 

environmentální aspekty (hluk, emise CO2, zábory pozemků, …) 

bezpečnost 

komplexní systém: infrastruktura (stavby, kolej, trakční vedení), stanice, vozový park, 
sdělovací a zabezpečovací zařízení, údržbové práce, management, standardizace,… 

Vysokorychlostní tratě (VRT) 

23 

zdroj: www.uic.org 

železniční trať s provozní rychlostí min. 250 km.h-1  

rychlostní rekord:  574,8 km.h-1 (Francie, 2007); 603 km.h-1 (Japonsko, Maglev, 2015) 

zrychlení z 0 na 300 km.h-1 na délce 10 až 20 km 

výhody VRT 

velká kapacita (666 cestujících v jedné soupravě, max. 15 souprav za hodinu, tj. až 
400 000 cestujících za den) 

Témata, do kterých materiál patří