01 Dopravní stavby - Úvod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zdroj: www.vlaky.net
První náznak vynálezu dieselové
lokomotivy v roce 1913 (ve Švédsku).
Spolehlivá dieselová lokomotiva byla
sestrojena až ve 30. letech 20. st.
společností General Motors v USA.
Slouží pro potřeby přepravy na
neelektrifikovaných tratích nebo jako
pracovní jednotky.
21
Železnice – elektrické lokomotivy
zdroj: www.vlaky.net
Výhody:
Nízká hlučnost
Ekologický provoz
Rychlost
Akcelerace
Nevýhody:
Standardizace
Potřeba elektrifikace tratě
zdroj: www.zelpage.cz
Podle typu napájecí soustavy
rozlišujeme tyto typy lokomotiv:
stejnosměrné (nejčastěji 3 kV nebo 1,5 kV)
střídavé (25 kV, 50 Hz nebo 15 kV, 16 2/3 Hz
dnes 16,7 Hz )
vícesystémové (více napájecích soustav,
obvykle střídavé i stejnosměrné)
akumulátorové (pouze pro posun atd.)
22
34 % tratí
železniční trať s provozní rychlostí min. 250 km.h-1
rychlostní rekord: 574,8 km.h-1 (Francie, 2007); 603 km.h-1 (Japonsko, Maglev, 2015)
zrychlení z 0 na 300 km.h-1 na délce 10 až 20 km
výhody VRT
velká kapacita (666 cestujících v jedné soupravě, max. 15 souprav za hodinu, tj. až
400 000 cestujících za den)
environmentální aspekty (hluk, emise CO2, zábory pozemků, …)
bezpečnost
komplexní systém: infrastruktura (stavby, kolej, trakční vedení), stanice, vozový park,
sdělovací a zabezpečovací zařízení, údržbové práce, management, standardizace,…
Vysokorychlostní tratě (VRT)
23
zdroj: www.uic.org
železniční trať s provozní rychlostí min. 250 km.h-1
rychlostní rekord: 574,8 km.h-1 (Francie, 2007); 603 km.h-1 (Japonsko, Maglev, 2015)
zrychlení z 0 na 300 km.h-1 na délce 10 až 20 km
výhody VRT
velká kapacita (666 cestujících v jedné soupravě, max. 15 souprav za hodinu, tj. až
400 000 cestujících za den)