Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




01 Dopravní stavby - Úvod

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (6.48 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Důlní dráhy doloženy z pol. 16 století z Čech, Bavorska a 
Saska. 

1727 – postaven první žel viadukt na světě (důlní trať 
v Causey Arch v hrabství Durham sev. Anglii). 

1765 – vynález parního stroje Jamesem Wattem  

V roce 1825 byla uvedena do provozu první veřejná železnice 
tažená parní lokomotivou ve Velké Británii (Stockton – 
Darlington), projektantem této tratě a zároveň i 
konstruktérem lokomotivy „Locomotion“ byl G. Stephenson  

George Stephenson 

Locomotion 

První veřejná jízda Locomotion 

            18 

Železnice - historie 

V roce 1827 byla postavena první 
kontinentální (koněspřežná) evropská 
železnice mezi Českými Budějovicemi a 
Lincem. 

V roce 1829 byla světu představena slavná 
parnílokomotiva „Rocket“ otce a syna 
Stephensonových na závodě lokomotiv 
v Rainhillu – byla schopna táhnout náklad 
rychlostí 48 km/h. 

Lokomotiva Rocket (zdroj: wikipedia) 

Koněspřežná dráha (zdroj: wikipedia) 

Hannibal  
vůz linecko-budějovické 
koněspřežné dráhy  
(zdroj: wikipedia) 

            19 

Železnice – parní lokomotivy 

zdroj: www.vlaky.net 

Na počátku: 

Nejvyšší rychlost 42 km.h-1 

Hmotnost 4,3 t 

Na konci: 

Nejvyšší rychlost 220 km.h-1 

Nejvyšší hmotnost 800 t 

Výkon 5 800 kW (7 800 hp) 

zdroj: www.zelpage.cz 

První železnicí s parostrojním pohonem 
byla Severní dráha císaře Ferdinanda (z 
Vídně do Haliče). 

Největší rozvoj nastal kolem poloviny 
20. století (ve světě jezdilo téměř čtvrt 
mil. parních lokomotiv). 

Pára vládla na železnici přes 130 let a 
byla postupně vytlačena dieslovými a 
elektrickými motory. 

            20 

Železnice – dieselové lokomotivy 

zdroj: www.vlaky.net 

Výhodou jsou levnější pořizovací 
náklady a univerzálnost. 

Nevýhodou je hlučnost, vysoké 
ekologické zatížení a nižší rychlost. 

Témata, do kterých materiál patří