01 Dopravní stavby - Úvod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Důlní dráhy doloženy z pol. 16 století z Čech, Bavorska a
Saska.
1727 – postaven první žel viadukt na světě (důlní trať
v Causey Arch v hrabství Durham sev. Anglii).
1765 – vynález parního stroje Jamesem Wattem
V roce 1825 byla uvedena do provozu první veřejná železnice
tažená parní lokomotivou ve Velké Británii (Stockton –
Darlington), projektantem této tratě a zároveň i
konstruktérem lokomotivy „Locomotion“ byl G. Stephenson
George Stephenson
Locomotion
První veřejná jízda Locomotion
18
Železnice - historie
V roce 1827 byla postavena první
kontinentální (koněspřežná) evropská
železnice mezi Českými Budějovicemi a
Lincem.
V roce 1829 byla světu představena slavná
parnílokomotiva „Rocket“ otce a syna
Stephensonových na závodě lokomotiv
v Rainhillu – byla schopna táhnout náklad
rychlostí 48 km/h.
Lokomotiva Rocket (zdroj: wikipedia)
Koněspřežná dráha (zdroj: wikipedia)
Hannibal
vůz linecko-budějovické
koněspřežné dráhy
(zdroj: wikipedia)
19
Železnice – parní lokomotivy
zdroj: www.vlaky.net
Na počátku:
Nejvyšší rychlost 42 km.h-1
Hmotnost 4,3 t
Na konci:
Nejvyšší rychlost 220 km.h-1
Nejvyšší hmotnost 800 t
Výkon 5 800 kW (7 800 hp)
zdroj: www.zelpage.cz
První železnicí s parostrojním pohonem
byla Severní dráha císaře Ferdinanda (z
Vídně do Haliče).
Největší rozvoj nastal kolem poloviny
20. století (ve světě jezdilo téměř čtvrt
mil. parních lokomotiv).
Pára vládla na železnici přes 130 let a
byla postupně vytlačena dieslovými a
elektrickými motory.
20
Železnice – dieselové lokomotivy
zdroj: www.vlaky.net
Výhodou jsou levnější pořizovací
náklady a univerzálnost.
Nevýhodou je hlučnost, vysoké
ekologické zatížení a nižší rychlost.