06 Železniční stavby 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zdroj: www.trz.cz
zdroj: www.trz.cz
Užívané širokopatní kolejnice
Xa
A
T
R 65
S 49 (49 E1)
UIC 60 (60 E1, 60 E2)
S 49
R 65
UIC 60
A
Xa
Uložení kolejnic na podporách. Kolejnice jsou v koleji uloženy zpravidla v úklonu 1:20 
nebo 1:40. Ve výhybkách, kolejových křižovatkách, kolejových spojkách, na točnách a 
přesuvnách jsou kolejnice uloženy bez úklonu. Přechod z úklonu do polohy bez 
úklonu se zřizuje použitím přechodových podkladnic. 
zdroj: www.trz.cz
zdroj: www.trz.cz
zdroj: www.trz.cz
Názvosloví – příčné pražce
délk
a (l)
vý
šk
a o
říz
nu
tí (
v)
úložné plochy
hrany
boky
ložná plocha
čelo
tlo
uš
ťk
a (
h)
šířka (
b)
úložná plocha
ložná plocha
čelo pražce
hlava pražce
Funkce příčných pražců
Správně podepřené pražce
Nesprávně podepřené pražce
Pražce spolu s kolejnicemi vytvářejí kolejový rošt
Kolejový rošt zajišťuje rozchod koleje a roznášení zatížení
Pražce přejímají svislé, příčné a podélné zatížení 
svislé zatížení se přenáší na ložné ploše v oblastech pod kolejnicemi
u běžných dřevěných a betonových monoblokových pražců se podbíjí pouze tyto oblasti, 
střední část pražce se ponechává bez podbíjení 
vzhledem k cyklickému zatlačování hlav pražců má většina pražců tendenci k přesunutí 
podepírané oblasti ke svému středu.  
Dostatečné elektrické oddělení obou kolejnicových pásů
Zajištění dostatečného příčného odporu 
 
 
Podle konstrukce
Monoblokové
Blokové (dvoublokové)
Článkové
Podle materiálu
Dřevěné pražce
Betonové pražce
Ocelové pražce
Ostatní materiály
Podle způsobu vyztužení
Ze železového betonu
Z předpjatého betonu
Podle způsobu předpínání 
Dodatečně předpínané (kabely kotvené 
vnějšími kotvami) 
Předem předpjaté (ocelové struny kotvené 
soudržností nebo s vnitřními kotvami) 
Podle způsobu podepření
