06 Železniční stavby 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Příčné síly se přenášejí prostřednictvím štěrku uzavřeného v klínu a pomocí ztužidel 
na spodní straně pražce (asi o 12% vyšší příčný odpor) 
2
3
0
2
3
0
6
0
0
2
3
0
95
800
2300
Vedlejší nosník
Hlavní nosník
Horní ztužidlo
Spodní ztužidlo
Dvojité úložné plochy
Horní ztužidlo
Spodní ztužidlo
230
600
230
1435
2300
=1245
1245
(600 + 230) x 1,5
600
1435
2600
Rozdělení příčných pražců =
Rozdělení Y-ocelových pražců =
zdroj: www.szdc.cz
Ocelové Y pražce
Speciální nosný profil výšky 95 mm a šířky příruby 140 mm
Vidlicový tvar Y
Tři kolejnicová upevnění na pražci
Příčné síly se přenášejí prostřednictvím štěrku uzavřeného v klínu a pomocí ztužidel 
na spodní straně pražce (asi o 12% vyšší příčný odpor) 
2
3
0
2
3
0
6
0
0
2
3
0
95
800
2300
Vedlejší nosník
Hlavní nosník
Horní ztužidlo
Spodní ztužidlo
Dvojité úložné plochy
Horní ztužidlo
Spodní ztužidlo
230
600
230
1435
2300
=1245
1245
(600 + 230) x 1,5
600
1435
2600
Rozdělení příčných pražců =
Rozdělení Y-ocelových pražců =
zdroj: www.szdc.cz
zdroj: www.szdc.cz
Ocelové Y pražce
Speciální nosný profil výšky 95 mm a šířky příruby 140 mm
Vidlicový tvar Y
Tři kolejnicová upevnění na pražci
Příčné síly se přenášejí prostřednictvím štěrku uzavřeného v klínu a pomocí ztužidel 
na spodní straně pražce (asi o 12% vyšší příčný odpor) 
2
3
0
2
3
0
6
0
0
2
3
0
95
800
2300
Vedlejší nosník
Hlavní nosník
Horní ztužidlo
Spodní ztužidlo
Dvojité úložné plochy
Horní ztužidlo
Spodní ztužidlo
230
600
230
1435
2300
=1245
1245
(600 + 230) x 1,5
600
1435
2600
Rozdělení příčných pražců =
Rozdělení Y-ocelových pražců =
zdroj: www.szdc.cz
zdroj: www.szdc.cz
Tloušťka kolejového lože
Tloušťka kolejového lože měřená mezi plání tělesa železničního spodku  
a ložnou plochou příčného pražce (kolejnicové podpory) pod nepřevýšeným 
kolejnicovým pásem 
Kolejové lože má omezenou schopnost tlumit vibrace a ve velké míře je přenáší do 
konstrukce železničního spodku. Proto se v některých případech vkládají pod kolejové 
lože antivibrační rohože. V těchto případech se zvýší tloušťka kolejového lože o 
ochrannou vrstvu 50 mm. 
