06 Železniční stavby 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Prostorové oddíly, ohraničené z obou stran železničními stanicemi nebo
výhybnami, se nazývají mezistaničními oddíly.
Na širé trati mohou být kromě dopraven zastávky nebo stanoviště pro
obsluhu vleček, kolejových křižovatek a splítek, nákladišť a závor.
Širá trať a dopravny
Dopravny
Železniční stanice je dopravna s kolejovým rozvětvením, umožňující
předjíždění a křižování vlaků. V železniční stanici jsou zařízení, umožňující
přepravu cestujících a zboží. Některé stanice mají koleje pro třídění a
sestavování vlaků, koleje pro ošetřování a zbrojení hnacích vozidel, koleje
pro ošetření osobních vozů apod.
Výhybna je dopravna s kolejovým rozvětvením pro předjíždění a křižování
vlaků a pro jízdu po banalizované (obousměrně pojížděné) koleji.
Hláska je dopravna na trati bez traťového zabezpečovacího zařízení.
Hradlo je dopravna na trati, která je vybavena poloautomatickým traťovým
zařízením.
Odbočka slouží k odbočení jiné trati a je dopravnou, pokud je spojena
s hláskou nebo hradlem.
Rozdělení železničních stanic
Podle polohy v železniční síti se železniční stanice dělí:
Mezilehlé stanice
Výchozí a koncové stanice, kde začínají nebo končí trati
Přípojné stanice, ležící na hlavní trati, v níž se připojuje vedlejší trať. Přípojná trať
je výchozí
a koncová pro vlaky na vedlejší trati
Odbočné stanice, v níž se dvě trati stýkají, předpokládá se přechod celých vlaků
z jedné trati na druhou
Křižovatkové stanice stanice, v níž se dvě trati křižují
Styčná stanice, v níž se dvě trati stýkají
Uzlové stanice, v nichž se připojují nebo odbočují více než dvě trati.
Rozdělení železničních stanic
Podle uspořádání kolejiště se železniční stanice dělí:
Průjezdné stanice, vlaky jimi projíždějí oběma směry