06 Železniční stavby 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Prostorové oddíly, ohraničené z obou stran železničními stanicemi nebo 
výhybnami, se nazývají mezistaničními oddíly.  
Na širé trati mohou být kromě dopraven zastávky nebo stanoviště pro 
obsluhu vleček, kolejových křižovatek a splítek, nákladišť a závor. 
Širá trať a dopravny
Dopravny
Železniční stanice je dopravna s kolejovým rozvětvením, umožňující 
předjíždění a křižování vlaků. V železniční stanici jsou zařízení, umožňující 
přepravu cestujících a zboží. Některé stanice mají koleje pro třídění a 
sestavování vlaků, koleje pro ošetřování a zbrojení hnacích vozidel, koleje 
pro ošetření osobních vozů apod.  
Výhybna je dopravna s kolejovým rozvětvením pro předjíždění a křižování 
vlaků a pro jízdu po banalizované (obousměrně pojížděné) koleji.  
Hláska je dopravna na trati bez traťového zabezpečovacího zařízení.
Hradlo je dopravna na trati, která je vybavena poloautomatickým traťovým 
zařízením.  
Odbočka slouží k odbočení jiné trati a je dopravnou, pokud je spojena 
s hláskou nebo hradlem.  
Rozdělení železničních stanic 
Podle polohy v železniční síti se železniční stanice dělí: 
Mezilehlé stanice
Výchozí a koncové stanice, kde začínají nebo končí trati
Přípojné stanice, ležící na hlavní trati, v níž se připojuje vedlejší trať. Přípojná trať 
je výchozí  
a koncová pro vlaky na vedlejší trati 
Odbočné stanice, v níž se dvě trati stýkají, předpokládá se přechod celých vlaků 
z jedné trati na druhou 
Křižovatkové stanice stanice, v níž se dvě trati křižují
Styčná stanice, v níž se dvě trati stýkají
Uzlové stanice, v nichž se připojují nebo odbočují více než dvě trati.
Rozdělení železničních stanic
Podle uspořádání kolejiště se železniční stanice dělí: 
Průjezdné stanice, vlaky jimi projíždějí oběma směry
