06 Železniční stavby 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
konce odvratných a záchytných
kolejí se opatřují zarážedly
zemními, betonovými nebo
kolejnicovými
vlečkové koleje
určené pro předávání a
manipulaci s vozy vlečkaře
Číslování kolejí
Každá kolej ve stanici i na širé trati má svoje číslo.
Pro číslování kolejí platí zásada, že koleje vlevo při pohledu od začátku ke
konci trati jsou koleje lichých čísel, koleje vpravo jsou sudé.
Koleje traťové jsou číslovány 1,2 (případně i 0 u tříkolejné trati), koleje jsou
číslovány směrem od hlavních kolejí.
Staniční koleje, rozdělené na více částí kolejovými spojkami a koleje kusé se
rozliší písmenným indexem, např. 4a, 4b.
Koleje se ve velkých stanicích číslují v rámci jednotlivých staničních obvodů.
Koleje se odlišují stovkovou sérií, charakteristickou pro příslušný staniční
obvod.
Číslování kolejí
Nástupiště
V železničních stanicích a zastávkách se u kolejí, na nichž pravidelně
zastavují vlaky osobní přepravy, budují nástupiště, která slouží pro výstup a
nástup cestujících. Nástupiště svým konstrukčním uspořádáním musí
umožňovat cestujícím pohodlný a rychlý nástup a výstup a v železničních
stanicích také umožnit manipulaci se zavazadly, spěšninami a poštou.
Z hlediska přístupu cestujících na nástupiště se nástupiště dělí na
nástupiště s přístupem v úrovni (úrovňová nástupiště)
nástupiště s přístupem mimo úroveň pomocí nadchodu nebo podchodu
(mimoúrovňová nástupiště)
Zvýšený okraj nástupiště, u něhož nastupují a vystupují cestující, se nazývá
nástupní hrana. Podle počtu nástupních hran u nástupiště se nástupiště
dělí na jednostranná a oboustranná.
Nástupiště
Poloha nástupní hrany u nových nebo rekonstruovaných nástupišť musí být
ve výšce 550 mm nad spojnicí temen kolejnic (TK). U regionálních drah a
vleček je výška 550 mm nad TK pouze hodnotou doporučenou. Minimální
výška mimoúrovňových nástupišť musí být 300 mm nad TK.