Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




06 Železniční stavby 2

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (8.9 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

konce odvratných a záchytných 
kolejí se opatřují zarážedly 
zemními, betonovými nebo 
kolejnicovými 

vlečkové koleje 

určené pro předávání a 
manipulaci s vozy vlečkaře 

Číslování kolejí 

Každá kolej ve stanici i na širé trati má svoje číslo.  

Pro číslování kolejí platí zásada, že koleje vlevo při pohledu od začátku ke 
konci trati jsou koleje lichých čísel, koleje vpravo jsou sudé.  

Koleje traťové jsou číslovány 1,2 (případně i 0 u tříkolejné trati), koleje jsou 
číslovány směrem od hlavních kolejí.  

Staniční koleje, rozdělené na více částí kolejovými spojkami a koleje kusé se 
rozliší písmenným indexem, např. 4a, 4b.  

Koleje se ve velkých stanicích číslují v rámci jednotlivých staničních obvodů. 
Koleje se odlišují stovkovou sérií, charakteristickou pro příslušný staniční 
obvod.  

Číslování kolejí 

Nástupiště 

V železničních stanicích a zastávkách se u kolejí, na nichž pravidelně 
zastavují vlaky osobní přepravy, budují nástupiště, která slouží pro výstup a 
nástup cestujících. Nástupiště svým konstrukčním uspořádáním musí 
umožňovat cestujícím pohodlný a rychlý nástup a výstup a v železničních 
stanicích také umožnit manipulaci se zavazadly, spěšninami a poštou. 

Z hlediska přístupu cestujících na nástupiště se nástupiště dělí na 

nástupiště s přístupem v úrovni (úrovňová nástupiště) 

nástupiště s přístupem mimo úroveň pomocí nadchodu nebo podchodu 
(mimoúrovňová nástupiště) 

Zvýšený okraj nástupiště, u něhož nastupují a vystupují cestující, se nazývá 
nástupní hrana. Podle počtu nástupních hran u nástupiště se nástupiště 
dělí na jednostranná a oboustranná.  

Nástupiště 

Poloha nástupní hrany u nových nebo rekonstruovaných nástupišť musí být 
ve výšce 550 mm  nad spojnicí temen kolejnic (TK). U regionálních drah a 
vleček je výška 550 mm nad TK pouze hodnotou doporučenou. Minimální 
výška mimoúrovňových nástupišť musí být 300 mm nad TK.  

Témata, do kterých materiál patří