Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Železniční stavby 05

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

niveleta temene kolejnicového pásu – bokorysný průmět temene 
nepřevýšeného kolejnicového pásu 

niveleta koleje – bokorysný průmět spojnic průsečíků osy symetrie 
kolejnicového profilu a podélné osy úložných (horních) ploch 
kolejnicových podpor pod nepřevýšeným kolejnicovým pásem 

Geometrické parametry koleje 

1435/2

14

osa koleje

pojížděná hrana

temeno hlavy kolejnice

bod dotyku společné tečny

společná tečna

rozchod koleje

střed spojnice

pojížděných hran

pojížděná hrana

temeno hlavy kolejnice (TK)

projektovaná výška nivelety TK

projektovaná poloha osy koleje

1500 mm

vodorovná rovina

ev

ýše

ní ko

leje

(PK)

(RK)

zdroj: ČSN 73 6360-1 

niveleta koleje 

Geometrické parametry koleje 

zdroj: ÚŽKS 

zdroj: ÚŽKS 

Rozchod koleje 

1435/2

14

osa koleje

pojížděná hrana

temeno hlavy kolejnice

bod dotyku společné tečny

společná tečna

rozchod koleje

střed spojnice

pojížděných hran

pojížděná hrana

temeno hlavy kolejnice (TK)

projektovaná výška nivelety TK

projektovaná poloha osy koleje

1500 mm

vodorovná rovina

ev

ýše

ní ko

leje

(PK)

(RK)

vzdálenost mezi pojížděnými hranami obou kolejnicových pásů, 
měřená na kolmici (normále) k ose koleje 

musí být měřen u širokopatních kolejnic 14 mm, u žlábkových 
kolejnic podle tvaru 4 mm nebo 9 mm pod temeny hlav kolejnic: 
a) 14 mm u kolejnic tvaru S49, UIC60, R65 
b) 4 mm u kolejnic tvaru NP3, NP3a 
c) 9 mm u kolejnic tvaru NP4, TV60, TV65, NT1, NT2, T58, T62, 180S, Ri59, Ri60, 

Ph37, B1 

zdroj: ČSN 73 6360-1 

Geometrické parametry koleje 

zdroj: www.bonatrans.cz, www.zelpage.cz, http://cs.wikipedia.org/ 

Rozchod koleje 

Normální rozchod je 1435 mm (4 stopy 8,5 palců). Byl zaveden G. 
Stephensonem a byl odvozen z rozměrů anglických silničních vozidel. S 
používáním anglických lokomotiv v začátku budování železnic se tento rozchod 
ujal ve většině států. 

Ve světě se využívá přes 130 druhů rozchodů, praktický a rozhodující význam 
má však méně než 30 druhů rozchodů. 

Témata, do kterých materiál patří