Železniční stavby 05
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
LK
R
1
LK
ZP
ZO
KO
KP
d0
Přechodnice
Přechodnice tvoří plynulý přechod mezi úseky koleje s odlišnou
křivostí, tzn. mezi přímou a kružnicovým obloukem (krajní
přechodnice) nebo mezi dvěma kružnicovými oblouky (mezilehlá
přechodnice).
Přechodnice je křivka, která plynule mění svou křivost. V optimálním
případě je její křivost na konci a na začátku shodná s křivostí
směrového prvku, na který navazuje (u kružnicových oblouků
s přechodnicemi je to nulová křivost na začátku v místě připojení na
přímku a křivost o velikosti 1/R na konci v místě připojení na
kružnici).
V železničním stavitelství se jako přechodnicová křivka používá
klotoida (klotoida je nekonečně dlouhá křivka, která plynule mění
svou křivost a to lineárně). Donedávna se používala kubická
parabola. V případě použití nelineární vzestupnice se použije
nelineární přechodnice dle Blosse.
Sklonové poměry
Vodorovné úseky mají být co nejdelší.
Sklony kolejí mají být co nejmenší. Největší sklon se stanoví pro
každou trať zvlášť s ohledem na předpokládaný provoz – traťová
rychlost, druhy lokomotiv (výkon, brzdění). Podélný sklon se
navrhuje s ohledem na plynulý rozjezd a bezpečné zastavování vlaků.
Největší dovolený podélný sklon na železniční trati nemá
přesáhnout 40 ‰ (pokud je sklon větší než 40 ‰, musí být
stanoveny podmínky provozování dráhy).
Podélný sklon koleje v tunelu je potřeba volit s ohledem na zajištění
odvodnění koleje, zpravidla se volí ne nižší jak 3 ‰.
Úseky stejného sklonu mají být co nejdelší.
zdroj: www.novespojeni.cz
Sklonové poměry
Vodorovné úseky mají být co nejdelší.
Sklony kolejí mají být co nejmenší. Největší sklon se stanoví pro
každou trať zvlášť s ohledem na předpokládaný provoz – traťová
rychlost, druhy lokomotiv (výkon, brzdění). Podélný sklon se
navrhuje s ohledem na plynulý rozjezd a bezpečné zastavování vlaků.
Největší dovolený podélný sklon na železniční trati nemá
přesáhnout 40 ‰ (pokud je sklon větší než 40 ‰, musí být
stanoveny podmínky provozování dráhy).