Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Železniční stavby 05

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

LK

R

1

LK

ZP

ZO

KO

KP

d0

Přechodnice 

Přechodnice tvoří plynulý přechod mezi úseky koleje s odlišnou 
křivostí, tzn. mezi přímou a kružnicovým obloukem (krajní 
přechodnice
) nebo mezi dvěma kružnicovými oblouky (mezilehlá 
přechodnice
). 

Přechodnice je křivka, která plynule mění svou křivost. V optimálním 
případě je její křivost na konci a na začátku shodná s křivostí 
směrového prvku, na který navazuje (u kružnicových oblouků 
s přechodnicemi je to nulová křivost na začátku v místě připojení na 
přímku a křivost o velikosti 1/R na konci v místě připojení na 
kružnici).  

V železničním stavitelství se jako přechodnicová křivka používá 
klotoida (klotoida je nekonečně dlouhá křivka, která plynule mění 
svou křivost a to lineárně). Donedávna se používala kubická 
parabola. V případě použití nelineární vzestupnice se použije 
nelineární přechodnice dle Blosse. 

Sklonové poměry 

Vodorovné úseky mají být co nejdelší. 

Sklony kolejí mají být co nejmenší. Největší sklon se stanoví pro 
každou trať zvlášť s ohledem na předpokládaný provoz – traťová 
rychlost, druhy lokomotiv (výkon, brzdění). Podélný sklon se 
navrhuje s ohledem na plynulý rozjezd a bezpečné zastavování vlaků.

Největší dovolený podélný sklon na železniční trati nemá 
přesáhnout 40 ‰ (pokud je sklon větší než 40 ‰, musí být 
stanoveny podmínky provozování dráhy).  

Podélný sklon koleje v tunelu je potřeba volit s ohledem na zajištění 
odvodnění koleje, zpravidla se volí ne nižší jak 3 ‰. 

Úseky stejného sklonu mají být co nejdelší. 

zdroj: www.novespojeni.cz 

Sklonové poměry 

Vodorovné úseky mají být co nejdelší. 

Sklony kolejí mají být co nejmenší. Největší sklon se stanoví pro 
každou trať zvlášť s ohledem na předpokládaný provoz – traťová 
rychlost, druhy lokomotiv (výkon, brzdění). Podélný sklon se 
navrhuje s ohledem na plynulý rozjezd a bezpečné zastavování vlaků.

Největší dovolený podélný sklon na železniční trati nemá 
přesáhnout 40 ‰ (pokud je sklon větší než 40 ‰, musí být 
stanoveny podmínky provozování dráhy).  

Témata, do kterých materiál patří