Železniční stavby 05
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
U celostátních a regionálních drah je obvod dráhy ohraničen
hranicemi drážního pozemku.
U ostatních drah je obvod dráhy 3 m vně od osy krajní koleje,
nejméně 1,5 m od stavby dráhy.
Dráha – základní pojmy
Stavba dráhy je stavba určená k pohybu drážních vozidel a stavba,
která rozšiřuje, doplňuje nebo mění tuto stavbu.
koleje, trolejové vedení, zabezpečovací zařízení, železniční přejezd, …
osvětlení nástupiště, rampa pro nakládku železničních vozů, skladiště
kusových zásilek, pokladna pro prodej jízdenek, …
Stavbou na dráze jsou všechny stavby v obvodu dráhy, které nejsou
stavbou dráhy.
protlak pod kolejemi pro teplovod do sídliště, novinový stánek na 1.
nástupišti, poutač místní ZOO na 2. nástupišti, …
Speciálním stavebním úřadem pro stavby dráhy a stavby na dráze je
drážní správní úřad – Drážní úřad. Drážní správní úřad rozhoduje
také o zrušení dráhy.
Dráha – základní pojmy
V ochranném pásmu dráhy lze zřizovat stavby, provádět hornickou
činnost apod. jen se souhlasem drážního správního úřadu a za
podmínek jím stanovených.
Vymezení ochranného pásma:
celostátní a regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně 30 m od
hranice obvodu dráhy
u dráhy celostátní pro rychlost větší jak 160 km.h-1 a u dráhy
zkušební 100 m
u dráhy místní a vlečky 30 m od osy krajní koleje
speciální dráha 30 m, u tunelů 35 m od osy
u lanové dráhy 10 m od nosného, dopravního lana nebo osy krajní
koleje
u tramvajové nebo trolejbusové 30 m od osy krajní koleje nebo
krajního trolejového drátu
Geometrické parametry koleje
osa koleje – množina bodů, ležících v rovinách příčných řezů na
spojnicích pojížděných hran protilehlých kolejnicových pásů, v
oblouku a přechodnici vzdálená o polovinu jmenovité hodnoty
normálního rozchodu koleje od vnějšího kolejnicového pásu, v přímé
zpravidla od pásu přilehlého k zajišťovacím značkám