Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Železniční stavby 05

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Převýšení koleje musí vyhovovat rychlosti všech vlaků, které jedou po dané 
koleji.  

Projektovaná hodnota převýšení musí být menší nebo rovna 160 mm. 

Nedostatek a přebytek převýšení 

Přebytek převýšení (cant excess) E - rozdíl mezi skutečným převýšením a 
teoretickým převýšením pro stanovenou rychlost V, skutečné převýšení je 
větší jak teoretické 

mm

D

D

E

eq

Nedostatek převýšení (cant deficiency) I – rozdíl mezi teoretickým 
převýšením a skutečným převýšením pro stanovenou rychlost V, skutečné 
převýšení je menší než teoretické 

mm

D

D

I

eq 

Vlaky, jedoucí rychlostí vyšší než rychlostí V, projíždějí oblouk s využitím 
nedostatku převýšení I, vlaky jedoucí rychlostí nižší využívají přebytku 
převýšení E. Tyto hodnoty se vypočtou  

Vzestupnice 

Vzestupnice 
-

úsek koleje, kde dochází ke změně převýšení koleje 

-

délka krajní vzestupnice se vypočte v závislosti na převýšení D a strmosti 
vzestupnice: 

m

D

n

L

d

1000

zdroj: ČSN 73 6360-1 

Vzestupnice 

D≠0 

D=0 

D=0 

Geometrické uspořádání koleje 

Typy směrových oblouků 

 prostý kružnicový oblouk 

 oblouk s krajními přechodnicemi 

 složený oblouk 
 

LK,m

R

1

KO=ZP

KP=ZO

R

1

1

m

m

2

R

1

ZO

KO

d0

LK

R

1

LK

ZP

ZO

KO

KP

d0

Přechodnice 

Přechodnice tvoří plynulý přechod mezi úseky koleje s odlišnou 
křivostí, tzn. mezi přímou a kružnicovým obloukem (krajní 
přechodnice
) nebo mezi dvěma kružnicovými oblouky (mezilehlá 
přechodnice
). 

Přechodnice je křivka, která plynule mění svou křivost. V optimálním 
případě je její křivost na konci a na začátku shodná s křivostí 
směrového prvku, na který navazuje (u kružnicových oblouků 
s přechodnicemi je to nulová křivost na začátku v místě připojení na 
přímku a křivost o velikosti 1/R na konci v místě připojení na 
kružnici).  

V železničním stavitelství se jako přechodnicová křivka používá 
klotoida (klotoida je nekonečně dlouhá křivka, která plynule mění 
svou křivost a to lineárně). Donedávna se používala kubická 
parabola. V případě použití nelineární vzestupnice se použije 
nelineární přechodnice dle Blosse. 

Témata, do kterých materiál patří