M11 - Inženýrské sítě a komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Pro podklad z nestmeleného kameniva se používá štěrkopísek nebo štěrk
s výplňovým kamenivem. Kamenivo se rozprostře v souvislé vrstvě a hutnění
je prováděno postupně od okrajů k ose vozovky. Hutnění je skončeno, když
hutnící stroj nezanechává stopu a kamenná zrna pod strojem se přestanou
pohybovat. Pro zřízení tohoto podkladu se používají obvykle čisté štěrky
z místních zdrojů. Hutní se lehkými vibračními válci. Vlhčení nesmí způsobit
rozbřednutí podloží. Vhodné jsou štěrky o zrnitosti 0/80, 0/63, 0/45 mm.
Nejpevnější podklad z nestmeleného kameniva je tzv. štěrk s výplňovým
kamenivem. Je vhodný pro střední i vrchní vrstvy podkladu. Kostru tvoří štěrk
o zrnitosti 32/63 nebo 32/45 mm, výplňové kamenivo představují výsevky 0/4
nebo 0/8 mm a drtě 1/12 mm. Hutní se ve vrstvě 250 mm tlusté. Výplňové
kamenivo s obsahem asi 30 % štěrku se rozestře po povrchu zhutněného
hrubého štěrku a zavibruje se do něho.
Kryty vozovek:
Kryty vozovek většinou zřizujeme z cementového nebo živičného betonu.
Kryty z betonu jsou vhodné pro těžší dopravu. Betonová deska je zpravidla
jednovrstvá, 160 až 250 mm tlustá. Dvouvrstvý kryt se provádí jen v tom
případě, je-li vyztužen svařovanou sítí. Krytí výztuže musí být alespoň 50 mm.
Jde o tuhý kryt citlivý na deformace podloží. Pokladní vrstvy musí být tomu
přiměřené. Povrch podkladu má být uzavřen, aby se materiál nemísil a aby
spodní plocha betonu byla rovná. K přípravě betonové směsi se používá
silniční cement, který je méně náchylný na objemové změny (smršťování).