M11 - Inženýrské sítě a komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Inženýrské sítě a komunikace
- 41 (59) -
Směs se připravuje vždy v řádně vybavené betonárně. K jejímu rozprostření lze
použít finišer, pokud výměra vozovky přesahuje asi 2500 m². Při betonáži
menších ploch postačí k hutnění ponorné vibrátory a vibrační latě. Zarovnání
povrchu se pak provede rotační hladičkou. Je-li konzistence betonu zavlhlá až
suchá, může se k hutnění použít vibračním válec.
V betonové desce se zřizují kontraktační, dilatační, kloubové a pracovní spáry.
Kontraktační sahají do 1/5 až 1/4 tloušťky desky. Dilatační spáry sahají až na
podklad. Spáry mohou být prováděny ihned při provádění nebo se prořezávají
dodatečně strojními řezačkami. Širší spáry (15 - 25 mm) se zalévají asfaltovou
zálivkou – směsí asfaltu s minerálními plnivy. Rozmístění všech spár má být
předepsáno projektem. Obecně platí, že dilatační spáry nemají být od sebe dále
než asi 30-ti násobek tloušťky desky.
Po vybetonování se musí kryt chránit proti vlivům povětrnosti, zejména proti
rychlému vyschnutí. Ochrana krytu se může provádět zakrytím fólií nebo
plachtami, případně speciální nástřikovou hmotou. Za teplot pod +5 °C se
betonové kryty vozovek nemají zřizovat.
Živičné kryty vozovek: