M11 - Inženýrské sítě a komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
K hutnění živičných krytů se používají statické hutnící stroje s hladkými
kovovými válci, tříkolové nebo tandemové, o hmotnosti 10 - 12 t.
Pneumatikové válce se používají až pro druhé válcování. Během válcování
Inženýrské sítě a komunikace
- 42 (59) -
jsou běhouny kovových válců skrápěny vodou, pneumatikové pak mýdlovým
roztokem. Kovové válce nemají jezdit rychlostí nad 5 km/hod., pneumatikové
nad 8 km/hod.
Kvalita živičných povrchů závisí rozhodnou měrou od zhutnění. Jestliže místo
předepsaného zhutnění na 97 % PS (Proctor-standard) je dosaženo pouze
zhutnění na 93 – 95 %, poklesne stabilita krytu z předepsaných 45 kN na
10 - 15 kN. Kryt je pak „dohutňován“ pojezdy těžkých vozidel, vlní se,
vyjíždějí se v něm koleje a musí být brzy opravován.
Při přípravě výstavby nového sídliště či průmyslového závodu vyvstane
obvykle otázka, zda se komunikace v daném prostoru mají budovat spíše na
počátku nebo až na konci stavby. Obě varianty mají své přednosti a nedostatky.
Lze tu však doporučit dvoufázovou výstavbu: spodní část se vybuduje na
počátku stavby, povrchové úpravy na konci. Spodní část komunikace musí být
v průběhu výstavby chráněna proti rozježdění. Mohou se na ni položit např.
starší silniční panely nebo může být prolita živičnou penetrací. Před
odevzdáním stavby se podklad opraví a pokryje projektovou dokumentací
předepsanou konečnou úpravou povrchu.