M11 - Inženýrské sítě a komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Pojiva:
Vrstvy stmelujeme silniční asfalty na bázi přírodních a ropných asfaltů; při
provádění používáme i ředěné asfalty, modifikované asfalty a asfaltové
emulze. Modifikované asfalty snižují teplotní citlivost asfaltu a jeho
křehkost v oblasti nízkých teplot a v oblasti vyšších teplot zvyšují bod
měknutí. Prodlužují také dobu, po kterou asfalt zůstává dostatečně plastický
pro zpracování; zlepšují přilnavost ke kamenivu; odolnost proti stárnutí.
Pro přípravu modifikovaných asfaltů do asfaltového pojiva přidáváme
elastomery (syntetický a termoplastický kaučuk), plastomery (polyetylén,
polypropylen, etylenvinylacetát).
Na živičné kryty vozovek a chodníků se směsi dovážejí z obaloven.
Možnost řádného zhutnění směsi válcováním závisí na její teplotě. Musí tedy
být správně sladěn postup rozprostírání směsi a jejího hutnění s kapacitou
obalovny, která směs dodává. Z výkonu obalovny, šířky finišeru a tloušťky
pokládané vrstvy krytu se stanoví potřebná rychlost finišeru. Šířka
pokládaného pruhu a rychlost pojezdu finišeru pak určuje rychlost pokládky
obalované směsi. Použitelný čas pro první válcování se stanoví s přihlédnutím
k počasí a tloušťce úpravy. Obvykle to bývá 4 až 12 minut. Z rychlosti
pokládky a použitelného času určujeme úsek pro hutnění. Pro první válcování
to bývá obvykle 60 m, pro druhé válcování 150 m. Z disponibilního času a
rychlosti pokládky je stanoven počet pojezdů při daném počtu válců nebo
naopak. První válcování zahajujeme hned za finišerem. Druhé má následovat
bezprostředně po prvním, kdy je směs ještě dostatečně teplá. Závěrečné třetí
válcování má již jen vyhladit povrch.